Fråga doktorn

Fråga   Vikt & kost

Ännu en dag då man känner sig lite för stor. Vad göra?

Jag vet att folk och killar tycker att jag är en vacker tjej, men jag varken tycker eller känner mig sån så det spelar ingen roll. Jag har svårt att kontrollera matvanorna därför att jag bor hemma. Jag pluggar hårt och mycket så någoting att äta blir det alltid lite snabbt, t ex en macka eller ibland en frukt , blir det. Jag har börjat träna ett innebandy lag och dansat men märker ingen skillnad. Jag behöver hjälp och stöd. Hur ska jag gå till väga? Mitt bmi är 24.8 och det är för högt enligt min åsikt. Jag är 174cm och väger 75 kg. Jag är bara 17 år hur kommer jag då se ut och vara när jag är 50 om jag fortsätter så här? Snälla hjälp mig!

Svar:

Ditt BMI på 24,8 innebär att du är normalviktig men ligger precis under gränsen för övervikt. Din vikt är ur hälsosynpunkt inte alls dålig för dig men det är bra att se över mat- och motionsvanor så vikten inte ökar. Det är ju också viktigt att du trivs med din vikt för att må bra.

Hur tillvaron än ser ut med hårt plugg, träning och andra aktiviteter är det viktigt att äta ordentliga måltider som mättar och inte bara ta något snabbt när man blir hungrig. Energiintaget över dagen blir ofta större med många små snabba mål än tre huvudmåltider. Många gånger lurar man sig själv att ta något litet lätt för att hålla ned kaloriintaget men snart är hungersuget tillbaka. Börja dagen med en bra frukost och till lunch och middag ska du helst äta varm mat. Varm mat ger bättre mättnadskänsla än kalla måltider.

Tänk tallriksmodellen när du lägger upp maten. En stor del av tallriken ska vara grönsaker, både varma och kalla, en del potatis, ris eller pasta och en del kött, fisk, kyckling eller ägg. Välj gärna fullkornsvarianter av pasta, ris och couscous. Det mättar lite bättre och ger mer näring. Mellan måltiderna ska du äta planerade mellanmål. Det kan vara en frukt eller en smörgås med magert pålägg t ex skinka.

Är suget fortfarande där är det bra att ha färdigskalade och färdigskurna grönsaker att hämta i kylen. Det kan vara bitar av morot, palsternacka, gurka eller rå blomkål. Clementiner eller annan frukt är också bra att ha till hands. Tänk också på att inte dricka söta drycker. De ger onödiga kalorier som kroppen inte behöver. Vatten, te och kaffe är kalorifritt. Godis, kaffebröd, glass och snacks är det absolut viktigaste att minska på för att gå ner i vikt. Ett bra sätt kan vara att äta något av det där extra goda en dag i veckan.

Matlådan är ett mycket bra hjälpmedel att se hur många kalorier du äter i förhållande till ditt behov. Använd därför Matlådan några dagar så ser du hur mycket mat som är lagom för dig. Att motionera är betydelsefullt för att inte gå upp i vikt men att endast öka på motionen för att minska i vikt räcker ofta inte. Det behövs förändringar både i mat- och motionsvanor. Gör helst något aktivt varje dag. En snabb promenad kan vara en skön paus i pluggandet.

Vänliga hälsningar

Viveca Annell
Dietist Netdoktor Övervikt

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
MAGSÄCKSPROBLEM

2014-08-13 | 11:06

av Sofia Antonsson

Komplikation efter diafragmabråcksoperation.

2012-09-11 | 13:25

av Jacob Freedman

Gastic Bypass

2012-06-17 | 17:12

av Jacob Freedman

Gastric bypass

2012-05-10 | 19:04

av Jacob Freedman

Strålskadad tarm

2011-07-31 | 13:22

av Mona Hallin

kan inte gå ner mer i vikt

2011-07-8 | 21:58

av Mona Hallin

Ung och matmissbrukare

2011-05-8 | 19:16

av Viveca Annell

Kan man kräkas om man är GBP-opererad?

2011-05-19 | 10:03

av Jacob Freedman

Gastric Bypass och Vitaminer

2011-03-29 | 22:25

av Mona Hallin

Problem med viktnedgång efter graviditet.

2011-03-2 | 21:48

av Viveca Annell

Magmunsbråck

2011-03-11 | 12:16

av Jacob Freedman

Gått ner 12 kilo men hur fortsätter jag?

2011-02-15 | 21:34

av Mona Hallin

Reflux och övriga skador på organen

2011-01-5 | 12:00

av Jacob Freedman

Övervikt -Gastric Bypass

2011-01-6 | 20:28

av Jacob Freedman

Behandlingshem för övervikt?

2010-10-14 | 16:32

av Mona Hallin


Annons
Annons
Annons
Annons