Är din övervikt farlig?

Har du ett BMI (Body Mass Index) över 25? Övervikt och fetma kan leda till en rad sjukdomar. Testa här om din övervikt innebär en ökad hälsorisk för dig.

Uppdaterad den: 2005-08-16
Uppdaterare: Mats Halldin, legitimerad läkare och medicinsk chef, Netdoktor.se, NetdoktorPro | Stina Nordqvist, journalist

Annons

Om ditt BMI är högre än 25, bör du testa övriga riskfaktorer för att se om din övervikt innebär en hälsorisk. Testet är bara vägledande och kan inte ersätta ett besök hos din läkare för att diskutera din övervikt.

Hur högt är ditt BMI-tal?

Mellan 25 och 29.9
Högre än 30

Annons
Annons

Om du är man, är ditt midjemått större än 101 cm? Om du är kvinna, är det större än 89 centimeter

Ja
Nej

Lider du av något av följande problem: För högt blodtryck, diabetes eller för hög kolesterolhalt

Annons
Annons

Ja
Nej

Har någon av dina närmaste släktingar något av ovanstående problem?

Ja
Nej

Har du gått upp mer än 10 kg som vuxen?

Ja
Nej

Rör du dig aktivt mer än 30 minuter om dagen?

Ja
Nej



Ditt resultat:

Över 5 poäng

Du är i högriskzonen för överviktrelaterade sjukdomar som för högt blodtryck, hjärtproblem och diabetes. Du bör gå ner i vikt och hålla din vikt nere. Kontakta din läkare för att lägga upp en korrekt plan. Om du röker, bör du sluta. Och om du inte rör dig, bör du öka din fysiska aktivitet.

Om ditt BMI är över 25, och du svarade ja på frågan om för högt blodtryck, diabetes eller andra överviktsrelaterade sjukdomar, är du automatiskt i högriskgruppen, och bör helt klart göra något åt din vikt.

3 - 4 poäng

Du bör gå ner i vikt för att minska risken att få sjukdomar orsakade av övervikt. Detta är särskilt viktigt om ditt BMI-tal är över 30, eller ditt midjemått är över det angivna värdena. Detsamma gäller om du har&nbsp överviktsrelaterade sjukdomar i familjen, eller om du röker.

0 - 2 poäng

En viktminskning betyder inte mycket i förhållande till din risk för överviktsrelaterade sjukdomar. Om ditt BMI-tal är mellan 25 och 30 och du fick 2 eller färre poäng, ska du koncentrera dig på att hålla din nuvarande vikt, snarare än att gå ner i vikt. Se framför allt till att inte gå upp ytterligare i vikt.Se under alla omständigheter till att förändra ditt levnadssätt. Ingen rökning, mer motion och mindre fet mat.

Annons
Annons