Nyttiga bakterier

Tarmen innehåller flera olika bakterier som hjälper till med nedbrytningen av den mat vi äter och skyddar oss mot sjukdomsframkallande bakterier. Det finns flera olika livsmedelsprodukter som påstår sig kunna förbättra din bakterieflora.

Uppdaterad den: 2015-01-28
Uppdaterare: Viveca Annell, dietist, Stockholm

Annons

Övervägande goda bakterier i tarmen

Majoriteten av de hundratals olika arter av bakterier som finns i tarmen är nyttiga för oss. De goda bakterierna i tarmen bildar ett försvar och kan motverka skadliga bakterier som också finns i tarmen. De försvårar även för främmande bakteriestammar som vi kan få i oss via kosten att få fäste i tarmen. Genom att tillföra mjölksyrebakterier ökar vi mängden goda bakterier i tarmen.

Probiotika har en positiv inverkan på tarmfloran

Bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika. Idag finns det flera mejeriprodukter som fil, yoghurt, juice och fruktsoppor som berikats med probiotika. Livsmedel med probiotika innehåller kulturer av levande mikroorganismer som påverkar tarmens bakterieflora positivt. De bakterier som används för mjölksyrejäsningen i fil eller yoghurt är däremot inte probiotiska. De kan inte passera magen och nå tarmen utan att förstöras. För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen. Probiotika finns även att köpa i tablettform.                             

Annons
Annons

Prebiotika – mat för nyttiga bakterier

Kan man förbättra tillvaron för de bakterier man redan har i tarmen? Det går faktiskt att "mata" sina bakterier med särskilda sockertyper (oligosackarider), såkallad prebiotika.

Oligosackariderna bryts inte ner i magen utan når tjocktarmen i sin ursprungliga form, vilket är väsentligt för effekten och det som skiljer dessa sockertyper från andra.

I tarmen påverkar oligosackariderna bara vissa utvalda bakterier och gör så att dessa växer till. Oligosackarider finns bland annat i lök, jordärtskockor, bönor och havre.

Annons
Annons

Fördelen med prebiotika om man jämför med probiotika är att prebiotika har större chanser att ta sig ner och förbättra tarmfloran i tjocktarmen.

Förebygg diarré med probiotika

Det finns tillfällen då det kan vara extra fördelaktigt att behandla lite extra med probiotika. När vår känsliga svenska tarmflora kommer i kontakt med nya och tuffare bakterier vid utlandsresor kan det vara av avgörande betydelse hur välmående de egna bakterierna är. Genom att behandla sig med en kur probiotika några veckor innan avresan och under utlandsvistelsen kan man förhindra den värsta turistdiarrén.

Att tillföra probiotika är inte heller någon dålig idé inför och under en penicillinkur, även där för att förhindra diarréer. Penicillinet har den effekten att det dödar inte enbart sjukdomsframkallande bakterier utan även nyttiga bakterier. Med hjälp av en kur extra bakterier kan det egna försvaret byggas upp samtidigt som de invaderande bakterierna slås ut.

Viktigt att tänka på är att probiotiska livsmedel bara utövar sin effekt så länge de konsumeras. Slutar du äta produkterna kommer effekten också att avta ganska snabbt.

Godkänt hälsopåstående

Idag pågår många studier om vilka effekter probiotika kan ha på vår mag- och tarmflora och vårt immunförsvar.

En effekt av probiotika som är styrkt och därmed får användas som godkänt hälsopåstående i marknadsföring av probiotiska produkter är bakteriernas effekt på nedbrytning av laktos. Det godkända hälsopåstående som får användas är: ”Levande yoghurtkultur eller syrad mjölk förbättrar laktosnedbrytningen i produkten hos individer som har problem med att bryta ner laktos”.


Annons
Annons