Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Xanorberoende?

hej jag har under en längre tid brukat xanor 1 mg, som en privat praktiserande psykiatriker skrev ut, desvärre har jag överskidit den ordnation som han han har gett mig och vänt mig till andra läkare för att få mer, för närvarnde har har min psykiatriker ordinerat max 3*1 mg per dag som jag hämtar ut en gång i veckan. jag har blivit kraftigt beroende av xanoren, min toleransnivå har ökat vilket innebär att jag princip kan bruka 8 tabl. per dag. jag får frutansvärda biverkningar, att jag vid ett tillfälle blev inlagd på en psykiatriskt kling en natt. Jag har försökt få tag på min läkare genom att ringa flera dagar i sträck, utan att han har ringt tillbaka, har bokat tid hos honom men besökstiden har jag fått först drygt en månad. vad jag vill är att sätter ut xanoren och lägger till en annan medicin istället mot min ångest. men han har somsagt inte varit kontaktbar. jag har även hagt tankar på avgiftning och min fråga till dig är om man måste bli inlagd i sammma kommun som är skriven, och vad ska jag göra åt min situation. när jag utsökte den pysiatriska akuten trodde jag att jag skulle dö.

Svar:

Tack för Dina fråga. Tyvärr är det nog så att alprazolam (den aktiva substansen i Xanor) är känd för att vara npgot mera tillvänjande an andra tillgängliga bensodiazepiner. Sedan är det rimligen så att också andra faktorer är viktiga för att avgöra i vilken mån en tolerans utvecklas. I Ditt fall är det olyckligtvis så att en tillvänjning har skett (Du skriver att Du skulle kunna ta mer än tre gånger den förskrivna dosen) och Du mår mycket dåligt om Du inte tar medicinen.

Jag tycker naturligtvis att detta är ett stort problem som man måste göra något åt. Du har försökt komma i konatkt med Din läkare men av den ena eller andra anledningen så har han inte kommit tillbaka till Dig. Jag tycker att Du på det ena eller det andra sättet måste försöka komma ifrån Xanor. Detta kan ske antingen i öppenvård eller genom att Du lägger in Dig på sjukhus.

I vilketdera fallet skall utsättningen ske långsamt (särskilt i slutet) och Du kommer antagligen att vara i behov av någon slags annan medicin för att dels minska utsättningseffekterna dels minska Din ångest. Rimligen behöver Du inte läggas in på samma sjukhus som i den kommun Du bor i den mån Du har några särskilda skäl att inte vilja detta. Jag tycker nog att Du kan diskutera detta med Din läkare och oftast går det att finna någon lösning.

Bästa Hälsningar
Lars Davidsson
Överläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons