Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Medicin

Jag undrar om man kan bli känslokall av zoloft -och att man kan känna att nåt inte betyder någonting överhuvudtaget. Om man känner sig så, ska man då byta medicin eller vad ska man göra?

Svar:

Vissa läkemedel, tex antidepressiva mediciner, kan ha som en biverkan att kvinnor förlorar såväl sexlust som orgasmförmåga. För män kan tex potens och sexlust försvagas. Som regel kan man komma åt de här biverkningarna antingen genom att minska dosen läkemedel, byta till annan medicin eller lägga till ett läkemedel som minskar de negativa effekterna inom sexområdet. Det här är viktiga frågor som du ska diskutera med den läkare som sköter din medicinering. Det finns hjälp att få.

Vänlig hälsning,
Jan Wålinder

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons