Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Efexor?

Hej. Jag är 26 år och fick i förrgår utskrivet Efexor Depot 75 mg för depression, ångest mm. Tog min första tablett på kvällen och började genast känna mig trött och slut i kroppen. Dagen efter kom jag knappt ur sängen men förstod inte att det var av efexor. tog en till tablett under förmiddagen som jag skulle och sen gick det bara utför, och detta var igår. Jag kom till slut inte ur sängen. var helt orkeslös stora pupiller och bara låg och stirrade. allt var overkligt kändes det som. jag fick frossa och var torr i munnen. kunde inte äta något heller. kände mig totalt väck. Samtidigt skulle jag ta hand om min dotter som var hemma men som tur vad kom mamma hem till oss och hon har varit kvar här tills idag. Nu känner jag mig bättre och mer normal men är fortfarande trött i kroppen. jag pratade med min psykolog under kvällen och hon sa till mig att inte ta mera tabletter. mamma kom även i kontakt med en läkare som sa samma sak. Min läkare som jag träffade har jag inget nummer till. Men jag blir så förvirrad när dom säger att jag ska sluta ta medicinen och så läser jag på diskussionsforumet att andra mått precis som jag och att deras läkare säger att det är helt normalt och att man ska kämpa på! jag har slängt ut 400 kr helt i onödan och jag vet inte vad jag ska lyssna på. självklart kommer jag nu inte ta flera tabletter förrän jag får träffa min psykolog och läkare igen.men varför säger läkare olika saker? vad ska man tro?

Svar:

Människor reagerar ofta olika när man tar ett läkemedel. Somliga upplever inga ogynnsamma biverkningar, andra kan få starka reaktioner på det sätt Du beskriver.

När det gäller behandling med antidepresiva läkemedel dit ju Efexor hör är det inte ovanligt att man under första behandlingsdagarna eller veckan kan uppleva besvär av den typ Du berättar om även om jag tycker att Din reaktion var oväntat stark. De här besvären under första behandlingstiden brukar som regel ganska snabbt gå över under fortsatt medicinering.

Vad Du skall göra nu är att ta snabb kontakt med den doktor som ordinerade Efexor. Du kan se läkarens namn på Efexorförpackningen så det bör inte vara svårt att få kontakt med henne/honom. Berätta om Dina besvär och få råd om hur Du skall gå vidare just i Ditt fall. Oftast kan man hitta en snabb lösning på problemet.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder professor emeritus, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons