Fråga Doktorn

Fråga   Mage & tarm

Hård i magen efter antibiotikakur

Jag fick problem med förstoppning efter en antibiotikakur, och nu får jag inte bukt med det. Tidigare fungerade min mage som en klocka. Jag har också fått ett konstigt tryck i ändtarmen, som ger med sig när jag varit på toaletten. Har du något råd till mig? När jag går på toaletten kommer det ut bara pluppar på 2-3 centimeter. 

Svar:
Det låter som om tarmfunktionen behöver stimuleras, alternativt att innehållet behöver göras mjukare. Prova magnesium (Emgesan, två tabletter dagligen). Det kan vara tillräckligt.

Besvarade frågor under chatten

Denna fråga blev besvarad under expertchatten Frågor och svar om förstoppning 2015. Nedan listas andra frågor besvarade vid samma tillfälle.

Fråga Besvarad
Är OxyFlush ofarligt vid förstoppning?

2015-05-5 | 10:15

av Per Hellström

Gult slem och hård i magen

2015-05-4 | 23:49

av Per Hellström

Förstoppning sedan barnsben

2015-05-4 | 18:50

av Per Hellström

Tarm utan livstecken

2015-05-4 | 17:13

av Per Hellström

Förstoppning sedan födseln?

2015-05-4 | 13:27

av Per Hellström

Hård i magen efter antibiotikakur

2015-04-30 | 11:01

av Per Hellström

IBS med förstoppning

2015-04-28 | 23:40

av Per Hellström

Bebis förstoppad av mjölkprodukter?

2015-04-28 | 21:21

av Per Hellström

Kan för mycket fibrer orsaka förstoppning?

2015-04-28 | 14:21

av Per Hellström

Grädde och gräddglass hjälper mot förstoppning

2015-04-28 | 10:46

av Per Hellström

Tips och råd mot förstoppning och gas i magen

2015-04-27 | 22:07

av Per Hellström

Hård i mage av blodtrycksmedicin

2015-04-27 | 20:55

av Per Hellström

Sammanväxningar i buken gör mig förstoppad

2015-04-27 | 19:19

av Per Hellström

Kan inte få avföring utan Laxiriva

2015-04-27 | 18:47

av Per Hellström

Stoppar Saroten tarmrörelserna?

2015-04-27 | 17:09

av Per Hellström


Annons
Annons
Annons
Annons