Ökad fysisk aktivitet – små barn

Nordiska rådet rekommenderar minst 60 minuter fysisk aktivitet varje dag för barn och unga. Aktiviteten bör inkludera både måttlig och hög intensitet och den kan delas upp i flera pass under dagen. Aktiviteterna bör vara så allsidiga som möjligt för att ge kondition, muskelstyrka, rörlighet, snabbhet, kortare reaktionstid samt koordination.

Uppdaterad den: 2018-02-06
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons
Annons
Annons

Tips för ökad fysisk aktivitet hos små barn

  • Gå/cykla till och från förskolan/fritids/skolan.
  • Var aktiv på idrottslektionerna och på rasterna i skolan.
  • Använd benen så ofta som möjligt. Gå ut med hunden, gå/cykla till vänner och andra aktiviteter, ta alltid trappan, gå till affären med ryggsäck på ryggen. Detta bör gälla hela familjen och föräldrarna kan gärna följa med barnet till vänner och liknande.
  • Ta med barnen på skogspromenader, gärna tillsammans med vänner. Ta med vattenflaska och matsäck.
  • Kom överens om fasta dagar för familjeaktiviteterna. För vissa familjer hjälper det att ha en aktivitetskalender över allt som ska ske i familjen under veckans lopp.
  • Ha ett motiverande vandringsmål, som en lekplats, vänner eller något annat spännande.
  • Aktivitet efter årstid. Hur gör barnet som cyklar för att ta sig till skolan när det snöar på vintern? Kan skridskobanor, skidspår, eller skid- och pulkbackar vara något på fritiden?
  • Finns det lokala föreningar och grupper som arrangerar dropin-fritidsaktiviteter för familjer? Sök på nätet för din kommun, annonser i tidningen och liknande.
  • Motivera barnet att börja med fasta aktiviteter där det är aktuellt. All­aktiviteter kan vara en bra start för de yngsta, där de får pröva sig fram i olika idrotter.
  • Utgå alltid från de aktiviteter som barnet själv vill göra. Har barnet inga förslag, föreslå alternativ som barnet kan välja bland.
  • Utomhusaktiviteter ger mer rörelse än inomhusaktiviteter.
  • Om det är svårt att få till en regelbunden aktivitet kan ett belöningssystem hjälpa. Barnet kan få en belöning (till exempel gå och simma, gå på bio) efter att ha utövat aktiviteten ett överenskommet antal gånger under en viss tidsperiod. Familjen bestämmer reglerna.
  • Välj dator- och tv-spel som kräver att spelarna rör sig.
  • Uppmuntra barnet att bli andfått och svettigt vid all aktivitet.
  • Familjen kan föra en aktivitetsdagbok för att framhäva ett positivt beteende.
  • Ge råd om klädsel. Bra klädsel är avgörande för en bra utomhusupplevelse.
  • Att promenera/ta en cykeltur är lämpligt som regelbunden aktivitet, rekommendera till exempel:
    • Att göra det på fasta dagar, för att få in det som rutin.
    • Använd samma sträcka med kuperad terräng – ta tid! Det är motiverande att uppleva att man får bättre kondition genom att man blir snabbare. Alternativt kan man gå i minst 20 minuter och registrera att man efterhand klarar att gå längre.
    • Promenera tillsammans med vänner och/eller familj. Det är mer motiverande och förpliktande att gå tillsammans med andra.
  • Prioritera julklappar och födelsedagspresenter som främjar aktiviteter:
    • Utrustning som cykel, studsmatta, badmintontillbehör, stegräknare, rullbräda, skridskor, skidor, sportplagg och så vidare.
    • Presentkort eller klippkort till exempelvis simhall, skidspår, bowling.

Annons
Annons
Annons