Forskning: Så kan äldre kvinnor öka livskvalitén

Är du en äldre kvinna som vill öka livskvalitén och kunna klara dig själv länge? Då ska du göra så här! 


Publicerad den: 2018-01-03
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Om du som äldre kvinna vill på bästa sätt motverka minskningen av muskelmassa och styrka som sker hos äldre, så ska du testa på att styrketräna och följa en kostplan där ett högt intag av omega-3 ingår, det menar idrottsforskaren Emelie Strandberg, Örebro Universitet.  

LÄS MER: Kom igång med din träning!

– Om äldre personer ökar sin muskelmassa och styrka kan vi skjuta upp den dag då de inte klarar sig själva. Det leder till ökad livskvalitet hos den äldre delen av befolkningen, säger hon i en artikel på universitetets hemsida.  

I studien ingick 63 friska och fysiskt aktiva kvinnor i åldrarna 65–70 år. Dessa delades sedan in i tre grupper.  

Annons
Annons
  1. Kontrollgrupp. 
  2. Styrketräningsgrupp som utöver sina ordinarie aktiviteter tränade två gånger i veckan. 
  3. Grupp som följde samma träningsschema och som dessutom fick en kostplan att följa. Kostplanen baserades på de nordiska kostrekommendationerna, men innehöll även ett högt intag av naturligt förekommande omega-3-fettsyror.

LÄS MER: Så förebyggs tidig död med kost och motion

Studien pågick i sex månader och resultaten visar att grupp två och tre ökade sin maximala styrka med cirka 20 procent. Grupp tre, som även följde kostplanen, ökade även sin muskelmassa och sin explosiva styrka i högre grad än den andra gruppen. En styrka som kan vara viktig om man till exempel ska parera ett fall, menar Strandberg. 

Men detta kanske inte bara är en livsstil för män.

– Det finns tidigare studier som visar att äldre män och kvinnor får liknande ökningar i styrka och muskelmassa av styrketräning. Däremot finns det inga studier som gjorts på det här sättet där styrketräningen kombineras med just den här kostplanen. Men vi borde se liknande resultat även hos män, jag kan inte se något annat, säger Strandberg på Örebro Universitets hemsida.

    Källor

  • Örebro Universitet - https://www.oru.se/nyheter/styrketraning-ger-mer-muskelmassa--men-viktigt-att-folja-kostplanen/

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Dagny. 2018-01-3 10:48 (21 dagar sen)

    Alla tips för oss äldre emottar vi med nyfikenhet o tacksamhet! Jag är nu 84 år.För tre år sedan fick jag genom Solna Stad möjlighet att under tre
    månader,gå på ledarledd motion,två ggr i veckan.Våra värden togs före starten,efter halva tiden,o vid slutet.
    Mina värden hade då blivit MKT bättre.O det var en underbart rolig tid att få vara med om.
    Nu vet vi vad som gäller,o det är upp till var o en att fortsätta.Mkt Positivt! Dagny.

  • Avatar Ulla-Britt Olofsson 2018-01-3 15:35 (20 dagar sen)

    Stämmer även på en snart 84 åring!

  • Avatar marianne 2018-01-15 13:40 (8 dagar sen)

    tack


Annons
Annons
Annons
Annons