Överträning

Vissa tränar ingenting. Andra tränar alldeles för mycket. Ibland är det svårt att veta vad som är lagom och normalt. Men det finns varningssignaler att hålla koll på och sätt att anpassa sin träning för att må bra och hitta en nivå på träningen som passar en själv.

Uppdaterad den: 2008-08-13
Författare: Terese Alvén

Annons

Överträning kan definieras som ”obalans mellan träning och återhämtning resulterade i allvarliga och förlängda uttröttningssymtom” eller som ”ett tillstånd med försämrad prestation och trötthet”. Det är inte den som tränar hårdast som blir bäst – utan den som tränar smartast.

Orsak till överträningen

Överträning kan ha flera orsaker, men vanligast är att träningsmängden ökat kraftigt i kombination med för lite återhämtning. Dessutom kan andra stressfaktorer som ekonomiska bekymmer, skola, jobb och relationer vara utlösande element.

Annons
Annons

Var uppmärksam på symtomen

Vanliga tecken på överträning är:

  • sämre prestationer
  • större risk för infektioner
  • ökad trötthet
  • depression
  • ökad puls
  • huvudvärk
  • viktnedgång
  • sömnsvårigheter
  • att vakna utan att vara utvilad.

Vid träning bryts kroppen ner, och det är först under vilan som kroppen bygger upp sig igen och blir hållfastare, effektivare och starkare för att bättre orka med prestationen nästa gång.

Det viktigaste för att undvika överträning är att lyssna på kroppen. Är du trött kanske det är bättre att ta det lugnt istället för att köra ett hårt pass (förutsätt att du inte är trött för att du inte tränar överhuvudtaget – då kan träningen göra dig piggare).

Annons
Annons

Undvik överträning

Den bästa behandlingen vid överträningen är att tänka efter före och minska risken att drabbas. När överträningen väl har dykt upp är det vila som gäller och eventuellt kontakt med en idrottsläkare vid kraftiga besvär.

För att undvika överträning bör du:

  • variera intensiteten i träningen
  • variera tiden du tränar
  • variera miljön där du tränar för att undvika en mental överträning
  • variera dina övningar så att det inte blir för monotont och ensidigt
  • planera in i din kalender med träning och vila – följ sedan planeringen
  • var uppmärksam om du börjar känna av några av symtomen
  • undvik en alltför snabb träningsökning
    -&nbspTräna aldrig när du har en infektion i kroppen.

Om man slutar lyssna på kroppen och börjar träna maniskt utan att kunna sluta och känner sig olycklig dagar utan träning är det lätt hänt att överträningen övergår till ortorexi. Så var uppmärksam på dig själv och din omgivning och bromsa i tid.

Träning ska vara någonting roligt som är bra för både kropp och själ. Du har bara en kropp. Se till att ta hand om den på bästa sätt!

Källa: Fass.


Annons
Annons