Fysisk aktivitet livsviktig bland PsA-sjuka

Fysisk aktivitet livsviktig bland PsA-sjuka

Psoriasisartrit (PsA) är en ledinflammation som drabbar nästan 30 procent av alla med psoriasis. När det handlar om behandling och egenvård kan fysisk aktivitet ses som bland de viktigaste. Och fördelarna med träning är många.


Lovisa
Publicerad den: 2017-09-03
Författare: Lovisa Dahlström, Redaktör

Annons

Mer ork och mindre smärta

Träning och fysisk aktivitet är i allmänhet viktigt vid ledbesvär som exempelvis uppstår vid PsA. Träningen påverkar i mångt och mycket livskvalitén i stort. Genom att rörelseträna motverkas bland annat framåtlutande hållning samt stelhet i bäcken och höftparti vilket kan leda till begränsningar i det dagliga livets aktiviteter. Konditionsträning har till syfte att höja den individuella fysiska prestationsförmågan, vilket upplevs som ökad uthållighet i vardagen. Vid konditionsträning är det bröstkorgens funktion som tränas upp och andningen kan kännas lättare. Styrketräning inriktar sig på den muskulära funktionen för att bibehålla eller förbättra hållning som yttersta syfte. Träning kan även resultera i att minska smärta, trötthet, sömnstörningar och nedsatt muskelstyrka. För bästa resultat och maximal effekt rekommenderas variation mellan de olika formerna.  

Hämmar risk för hjärtsjukdomar

Förutom att hjälpa till att förhindra smärta och stelhet har träningen ytterligare fördelar. Fysisk aktivitet minskar också kraftigt riskerna för en hel del livsstilsrelaterade sjukdomar såsom hjärtkärlsjukdomar, typ 2-diabetes, stroke, benskörhet. De allmänna riktlinjer med syfte att minska riskerna för sjukdom har funnits länge, men som då riktats mot allmänheten. De är nu utvidgade till att även gälla personer med kronisk sjukdom.

 Alltid tillgänglig

En annan fördel är att behandlingen kan utföras till större delen på egen hand. Viktigt att tänka på är dock regelbundenheten. Det hjälper dessvärre inte att träna en gång om året, utan det måste ske oftare än så. Det är lika viktigt med daglig rörelseträning som med konditions- och styrketräning ett par gånger i veckan. Känner man att det är svårt att komma igång, hitta motivation och bevara regelbundenheten är det alltid en bra idé att ta hjälp av en fysioterapeut. De kan då utforma och initiera ett specifikt träningsprogram anpassat på individnivå. 

Annons
Annons

Behöver inte ta mycket tid

Det som finns rekommenderat är 30 minuters måttligt intensiv fysisk aktivitet alla dagar i veckan. Det är överkomligt för de allra flesta – även dem med pressat schema.

Allt tillåtet

I stort sett är inga träningsformer förbjudna. Det gör att utbudet är enormt stort vilket underlättar i jakten på det som passar var och en. Det allra viktigaste är att lyssnar till sin egen kropp samt göra träningen till ett dagligt inslag i livet. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons