Forum Depression och ångest


ständig oro.

Jag har stora svårigheter med att sova, inte för att jag inte är trött utan för att jag är så oerhört orolig att jag stressar upp mig själv så mycket att jag inte kan somna. Jag är nästan aldrig orolig på dagarna då jag ofta har mycket annat att tänka på, utan det kommer krypande om kvällen. Jag oroar mig för skolan, för att jag ska flytta för att jag inte ska hinna med vissa saker för att jag kanske sagt fel saker till fel personer under dagen. För i stort sätt allt, även sånt som jag vet att jag inte behöver oro mig för, grämer mig och gör så att hela magen blir orolig, och det stör mig oerhört, för jag är egentligen en sådan person som vet att förr eller senare ordnar sig allting. Jag vet ofta och säger det ofta till mig själv att detta är ju löjligt jag vet ju att det ordnar sig. Men det hjälper inte oron finns kvar och även om en sak ordnar upp sig så blommar oron vidare på annat håll.. Det vore så himla skönt om jag en kväll bara kunde lägga mig ner och somna på stubinen. Utan att behöva vända och vrida på sig i flera timmar... Finns det någon som har tips på hur jag ska kunna släppa oron och somna gott om kvällen? Tror ni att om jag fick prata av mig om allt som grämer mig att det skulle släppa då? Jag själv är skeptisk, men vad tror ni? SANDRA

hej=) Jag har precis samma fel som du har. Oroar mig massor på kvällen innan jag skall sova och tänker på massa onödiga saker.Men det kan även hända på dagen åt mig. Är jätte jobbigt tycker jag:( Jag brukar skriva ner allt jag tänker på på ett papper innan jag går och lägger mig det fungerar ibland=) Då har man rensat tankarn lite. Det kan du pröva om du vill, det kanske hjälper lite. Just nu har jag tyvärr inga andra tips. Men kan höra av mig om jag kommer på nåt:)


Hej! Jag känner igen mig! Och det är så fåniga saker som gör att man blir orolig! Småsaker. Ja, skriva upp det är ett bra sätt. Jag tycker det har fungerat bra att ha något som "stör tankarna" lite, något att lyssna på. Kan sätta på radion, inte med musik utan med "pratprogram", något som är lite halvintressant att lyssna på. Musik stör inte tankarna tillräckligt mycket och är pratet för intressant håller man sig vaken för att lyssna. Jag tycker också att det varit bra att vänta med att lägga mig tills jag är riktigt trött och sömnig. Då somnar jag lättare. Oftast blir jag inte så trött förrän vid 02 eller 03 på natten, så jag måste ju vara ledig på förmiddagen för att kunna sova färdigt. Problemet är att då finns det inget "bra prat" på radion. Ibland lånar jag ljudböcker från biblioteket, det brukar fungera. När jag haft riktigt dåliga perioder och tankarna inte orkar så mycket, har jag t o m lånat barnljudböcker! Mamma Mu och sådana. Men Ture Sventon kan jag inte lyssna till för att somna, de är alldeles för roliga! Maria


Det låter som du sysselsätter dig hela dagarna för att slippa oron på dagtid... kanske minska ner på nåt så du får tid att tänka på saker o ting på dagtid? Ja kanske börja med nån samtalspartner också, som kan hjälpa dig att reda ut dina tankar... hur du ska ta tag i saker o ting, sånt du funderar över... Min tanke är att om du medvetet börjar tänka på det som oroar dig kvällstid, så kommer inte lika många tankar om det när du ska sova. Att undvika problem på dagtid kan nog göra att de kommer upp kvällstid när allt är tyst o lugnt... den tid du behöver till sömnen blir störd på så sätt... Vet inte om mina rader gör nytta, vill väl iallafall. Lycka till!


Hej Shadaa I boken: Bli av med din oro : med kognitiv beteendeterapi Författare: Robert L. Leahy den finns i pocket och inbunden. finns många självhjälpsråd. Pröva att avsätta 30 minuter om dagen, varken mer eller mindre till att oroa dig. Under resten av dygnet försöker du stänga av alla orostaankar med hänvisning till detta orostillfälle. Sätt dig med papper och penna och skriv ner allt som oroar dig, och vad du kan göra för att minska oron. Gör detta varje dag. Efter ett tag känns de dagliga 30 min för långa, för du har nog inte så mycket att oroa dig för. Mvh "Agrin" Å andra sidan, kanske du har ett stort problem, identifiera då det och försök ta i tu med det på allvar. Svårt, ja, men det blir nog bättre sen.


jag fick hjälpa av kbt o då skulle jag sitta en kvart som skulle vara så kallad oros tid o det hjälper faktiskt eller att du försöker att inte göra så mycket på dagen utan lyssnar in lite mer känner annars igen mej i att det är när man ska sova det kommer men fler tips ta ett varmt bad gör avslappningsband eller ett band som är till för att somna på finns mycket bra skivor på biblan avslappning är ju a.o för att kunna sova så börja med det o funkar inte det tycker jag du ska låna nån litteratur eller rådfråga läkare lycka till

Annons
Annons
Annons