Forum Depression och ångest


Sertralin

Jag har fått Sertralin 50 mg antidepressivt läkemedel utskrivet för en månad sedan och första veckan tog jag en halv tablett och sedan en hel tablett dagligen. Doktorn trodde att jag har en depression. Jag har aldrig tidigare haft depression. Jag undrar om det är så att jag inte har någon depression kan man då bli sjuk av sådana här läkemedel? Jag är ännu mer utmattad nu än innan jag började med den här medicinen. Jag orkar ingenting. Jag är totalt utmattad och jag känner ofta ett tryck i huvuvdet och emellanåt trycker det över öronen. Jag känner mig ofta också yr. Blodprover visade inga brister på något. Hur lång tid tar det innan medlet har effekt?

Hej! En depression kan ta lång tid att läka därför är det inte omöjligt att du har kvar dessa symptom. Det kan också vara så att du kanske har saktat ner livet lite o och känner mer. Så var det iallafall för mig.Försök att ta det lungt och låt medicinen verka, om du inte blir bättre så kan du alltid kontakta din läkare igen då du kanske behöver en annan medicin som passar dig bättre. Många vänliga hälsningar Selma


Upp till 8 veckor, mitt tips är att avvakta och försöka hålla ut ett tag till, jag tror inte du kan bli sjuk om du inte skulle vara deprimerad, det du känner nu är biverkningar och jag tror på mycket långsam upptrappning, tyvärr verkar det som om expertisen inte riktigt har "fattat" det, för mig är det jätteviktigt med långsam upp-/nedtrappning annars blir jag så dålig som du är nu och det är jättejobbigt. Kämpa på! KRAMAR


GLÖMDE säga att du kan få benso (lugnande) parallellt med upptrappningen så du slipper ha det så jobbigt! Kram


Jag tycker det var en snabb upptrappning!!Jag började med en halv/halv en vecka,Sedan en halv en vecka.Sen en halv och en halv/halv..osv. jag hoppas du förstår vad jag menar=))

Annons
Annons
Annons