Fråga doktorn

Fråga   Ögon

blödningar

Jag har sedan flera år stora besvär med torra ögon. Använder tårsubstitut många gånger dagligen. Jag får ofta blödningar i ögonen, jag vet att de är ofarliga men det är påfrestande när ögat lyser som en stoppsignal. Senaste gången hade jag lite ont i ögat vilket oroar mig. Kan jag göra något för att undvika dessa blödningar. Blodtrycket är normalt/lågt.

Svar:

Ytliga blödningar i ögonen är ganska vanligt och är ofarligt, även om det kan se dramatiskt ut. De läkaer ut på 7-10 dagar i normal fallet. Orsaken är att ett av ögats ytliga blodkärl går sönder. Detta kan bero på yttre orsaker, exempelvis efter ett slag mot ögat. Det vanligaste är dock att ett blodkärl går sönder spontant och utan yttre orsak.

Om en patient äter blodförtunnande medicin så kan risken för blödningar öka, liksaå om man har högt blodtryck. Får man upprepade, spontana blödningar tycker jag man ska ta kontakt med sin husläkare för att utreda eventuell bakomliggande orsak. Bland ovanligare orsaker kan finnas rubbningar i koagulationssystemet.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Misstänker GPC

2011-08-26 | 12:13

av Per Sandkull

svår form av Sklerit

2011-08-2 | 17:48

av Per Sandkull

Kan man förebygga gråstarr?

2011-07-5 | 20:59

av Per Sandkull

GPC

2011-05-8 | 19:31

av Oliver Bjelkin

grå starr

2011-04-1 | 16:38

av Per Sandkull

Grön starr

2011-02-7 | 21:51

av Per Sandkull

Glaskroppsavlossning

2011-01-19 | 22:56

av Per Sandkull

Näthinneavlossning

2010-12-16 | 00:13

av Per Sandkull

Tårar

2010-11-24 | 11:23

av Oliver Bjelkin

Sviter efter ögoninflammation

2010-11-30 | 19:56

av Per Sandkull

Vitamin som medicin

2010-10-19 | 18:12

av Oliver Bjelkin

Ögonproblem

2010-10-26 | 18:12

av Per Sandkull

Efter grå starr operation

2010-09-14 | 14:29

av Oliver Bjelkin

Starroperation kontraindikation

2010-08-31 | 13:43

av Per Sandkull

Anisometropi

2010-08-27 | 07:38

av Oliver Bjelkin


Annons
Annons
Annons
Annons