Fibrer och nyttiga bakterier bra vid IBS

Lösliga fibrer och nyttiga bakterier som finns i bland annat fil, yoghurt och vissa kosttillskott, har effekt på tarmsjukdomen IBS. Det visar två färska rapporter från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering.

Publicerad den: 2015-08-19
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Den vanliga tarmsjukdomen IBS (irritable bowel syndrome) ger magsmärtor och problem med förstoppning och/eller diarré. Forskarna vet fortfarande inte vad som orsakar sjukdomen och därför går alla tillgängliga behandlingar ut på att lindra symtomen. I en kommentar till de nyss släppta rapporterna skriver SBU att många personer med IBS väljer att försöka lindra sina symtom genom egenvård, till exempel genom att undvika vissa livsmedel. När myndigheten nu gått igenom utländska kunskapsöversikter kring sjukdomen konstateras att en viss typ av fibrer samt nyttiga bakterier, såkallad probiotika, har effekt.

Probiotika finns i exempelvis yoghurt, filmjölk och vissa kosttillskott. Vilka mängder probiotika som behöver ätas för att ge effekt och hur länge effekten håller i sig framgår dock inte av översikten. Effekterna av probiotika är också små och SBU efterlyser mer forskning för att kunna säga vilken typ av probiotika som fungerar bäst.

Annons
Annons

För personer som främst lider av förstoppnings-IBS har fibrer länge varit ett behandlingsalternativ, skriver SBU, även om vissa patienter kan få förvärrade symtom av fibrer. Det är också bara en viss typ av fibrer som har visat sig kunna ha positiv effekt: Lösliga fibrer. De finns i exempelvis havregryn, psylliumfrön, grönsaker och frukt. Dessa fibrer kan, i motsats till de olösliga fibrerna (som finns i exempelvis fullkornsprodukter) jäsas av bakterier i tarmen, en process där fettsyror med antiinflammatoriska egenskaper produceras. Inte heller i denna översikt framgår vilka mängder fibrer som krävs för att uppnå lindring. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • gote-gor-utvardering-hos-clarks-
    2015-08-19 14:50 (4 år sen)

    Det finns särskilt framtaget kosttillskott sedan många år som är väl känt och används inom vården i många länder. Nu finns det här också. Ger supernäríng åt samtliga av de goda bakteriestammarna, som genom tillväxt tränger ut dem som avger skadliga ämnen. Stabiliserar blodsockret och tömmer ev. tarmfickor.
    Ni kan själva läsa mera här i bipacksedeln vad den innehåller:
    http://www.aktivsyn.se/bp_topinulin.html
    Ges mot alla former av tarmstörningar, underlättar bantning då sötsug försvinner.

  • Avatar Lotta Esaiasson 2015-08-19 16:35 (4 år sen)

    Jag har läser för närvrande den prisbelönta boken "Charmen med tarmen" av Giulia Enders . Hon skriver om tarmbakteriernas betydelse för vår fysiska och mentala hälsa. Hon skriver bl a om Probiotika (de gynn -samma bakterierna) och Prebiotika (viss mat som gynnar de goda bakterierna) på ett lättfattligt sätt. Jag rekommenderar verkligen boken i sin helhet.
    Lotta

  • Avatar 2015-12-8 10:36 (4 år sen)

    Ibland går det att bli av med IBD genom att ta del av den komplementära vården. IBD kan, bero på obalanser i ditt system, alltså obalans inne i din kropp. Ofta ligger det till så att obalanser skapar obalans, det ger olika symtom. Och nog är det väl bättre att bli av med problemet, istället för att bara dämpa symtomen!?

    Själv blev jag nästan helt fri från min pälsallergi på det viset, som jag burit på sen barnsben. Är nu 52 och har varit fri i 4 år. Underbart.


Annons
Annons
Annons