Forum Mage & tarm


Kortison

Vad har ni som ätit kortison fått för biverkningar? Anledningen till att jag frågar är för att jag är så svullen! Inte bara magen och ansiktet utan HELA jag... Kan inte ha vanliga sockar på mig för att det stasar så mycket... Vore lite kul att höra andras erfarenheter. Kortisonet gör ju så mycket gott också! Men ack dessa biverkningar!! Jag har ätit kortison i över ett år nu. Men har äntligen ätit min sista (förhoppningsvis). Hur lång tid tog det för er att gå ner i vikt igen? Jag väger nu 20kg förmycket. Har ont i kroppen efter att först ha droppat i vikt fort och sen gått upp i vikt fort. Vore som sagt kul att få höra era erfarenheter!

Hej! Jag känner igen mig! Åt kortison i omgångar under lång tid, två år fram och tbx. Såg ut som en riktig rulta till slut, fast med pinnar till armar och ben pga. att musklerna försvann. men klotrund i ansiktet och fick knappt på mig ett par skor. Man samlar ju på sig en massa vätska, plus att kroppen får någon fettansamling kring nacken och magen. Fick börja med imurel och när det började verka trappade jag ned med kortisonet. Har inte ätit kortison på ca två år nu, och magen funkar riktigt bra!! Det tog väl ca två-tre mån innan jag fick bort biverkningarna av kortisonet (vet flera som säger lika, så det verkar vara ganska ”normalt”). Under utsättningstiden fick man en massa "abstinens" i form av ledvärk, TRÖTT (man var speedad under tiden man åt) och minskad aptit, kände mig lite deppig och låg(ett par veckor) När all vätska försvann (tappade 20 kg), blev jag mager som ett benrangel och knappt en muskel fanns kvar i kroppen. Har fått träna upp mig med hjälp av sjukgymnast, så nu ser jag normal ut och känner mig stark igen. Sammantaget tog det ca åtta mån att "komma tillbaka" igen. Men OJ vad skönt det var!!! Förhoppningsvis slipper du kortisonet nu, och snart så börjar birverkningarna att ge sig och du kommer känna dig normal igen! Allt är förståss individuellt, så för dig går det kanske fortare, eller tar längre tid, men bra blir du! Lycka till!


Tack för svaret! Känns skönt att höra att det kan gå bort så pass fort ändå... Jag hoppas att det går fort för mig med! Jag är dock svullen även ben och armar och nu på senare tid även fingrarna... Så jag är lite orolig faktiskt... Men min läkare verkar inte bekymrad. Mina muskler har också tvinat en hel del men nu i höstas körde jag igång med vattengympa och tänker fortsätta efter jul + gå till en sjukgymnast och träna lite :-)


Ja, händer, fötter och smalben var bra svullen för mig också. Men det var bara vätska och det försvann fort. Var svårt att få på sig skor, och ringarna kunde jag inte ha under en tid. ta upp det med läkaren/sjuksköterskan ifall du är orolig, men jag tror inte det är någon fara. Det är bra om du kommer igång och rör dig, så blir det lite fart på cirkulationen. :) Bli inte förvånad om du kommer att kissa en hel del sen, det är ju en del vätska som ska ut...iaf blev det så för mig.


Hej jag är 18 år nu och har ätit kortison 2 år i december och jag har blivit jätte rund i ansiktet fått en dubbelhaka utan deslike och blir ofta dempremerad och får svårt att kunna koncentrera mig. Det tråkiga är att när jag blir dempremerad så varar det jätte länge ingenting är roligt trött matbesvär. Har dels börjat gymma unfädertiden jag äter det och har fått mycket och djupa bristningar har till och med börjat blöda ur en bristning har dels växt 20cm på 3 år och gått upp 20-25 kg på 3 år detta börjar bli ett stort problem för mig nu

Annons
Annons
Annons