En handfull nötter om dagen bra för hjärtat

Minska risken att dö i förtid med 20 procent genom att äta en handfull nötter om dagen. Dessutom tenderar nötätare att vara smalare än andra.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-11-22
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Det menar forskare verksamma vid bland annat Harvard School of Public Health i USA som baserar sina slutsatser på data från två större studier som har pågått sedan 1980 respektive 1986 där 120 000 kvinnor och män deltagit.

Det visade sig att risken att dö av hjärt-kärlsjukdom över en 30-årsperiod var 29 procent lägre för dem som åt minst 28 gram nötter varje dag. Risken att dö i cancer var elva procent lägre.

Huruvida vissa nötter är nyttigare än andra framgår inte.

Annons
Annons

Hur mycket nötter äter du per dag och vilken typ av nötter i så fall? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar G-B sars 2013-11-22 14:53 (6 år sen)

    Det talas så ofta om hur nyttigt det är med nötter, men jag är nötallergiker
    men tål mandel, är det lika bra?

  • Avatar igyp 2013-11-22 16:27 (6 år sen)

    skulle tro att det är fettet som är bra, så jag tror på mandel.

  • Avatar Inger 2013-11-22 18:18 (6 år sen)

    Kan det ha något med B17 vitamin att göra?

    http://newsvoice.se/2011/09/09/naturlig-cancerbehandling-med-aprikoskarnor/

  • Avatar Ulf möller 2013-11-22 19:25 (6 år sen)

    Jordnötter t ex???

  • Avatar allergiker 2013-11-23 02:44 (6 år sen)

    Jordnötter är en ärtväxt alltså inga nötter!

  • Avatar Cusvel 2013-11-23 04:35 (6 år sen)

    Jag äter säkert 30-50 gram cashew-nötter varje dygn. Gott och förhoppningsvis inte för onyttigt.

  • Avatar ISA 2013-11-23 15:12 (6 år sen)

    Har ett fantastiskt valnötsträd som gett stor skörd. Jag har knäckt nötter för glatta livet.
    Så ni alla, upptäck ett valnötsträd......

  • Avatar christina 2013-11-24 21:43 (6 år sen)

    Javisst äter vi nötter! Särskilt under långa exkursioner.
    Det tar bort sötsuget, dämpar hungern,tar lite plats och är supergott!

  • Avatar aina 2013-11-24 21:53 (6 år sen)

    Äter cheswe o jordnötter inte varje dag men ofta
    mellanmåls snacks, är smal som en sticka!!!
    Jordnöt är väl egentligen en bönväxt!?

  • Avatar embe 2013-12-20 00:26 (6 år sen)

    Så här års en dl hasselnötter var dag men ännu hellre mandlar. År det skillnad i verkan på hasselnötter och mandel? Och hur är det med fetthalten som alla varnar för? Jag tycker mig inte ha gått upp i vikt av detta ätande...


Annons
Annons
Annons