Fakta | Graviditet

Kostråd för gravida

När du är gravid är det viktigt att äta en varierad kost, så att du får i dig alla de näringsämnen du behöver.

Uppdaterad den: 2017-01-13
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vissa matvaror kan innehålla mikroorganismer eller ämnen som kan vara skadliga för fostret, även om de inte är farliga för dig som vuxen. Barnet är känsligare för de här ämnena i fosterstadiet än senare i livet. Många av de matvaror som nämns nedan används inte så mycket i vanlig svensk kost och gäller därför bara en lite grupp gravida. Sannolikheten för att fostret ska ta skada av att mamman äter de här matvarorna är liten, men Livsmedelsverket rekommenderar ändå att gravida följer råden nedan.

När du är gravid är det viktigt att äta en varierad kost, så att du får i dig alla de näringsämnen du behöver. Det viktigaste näringsämnena kan du läsa om i broschyren "Råd om mat för dig som är gravid" som delas ut av barnmorskan på barnmorskemottagningen. Broschyren kan du också hitta på Livsmedelsverkets hemsida.

Kött

Kött är en viktig källa till flera näringsämnen. Gravida kan äta alla typer av kött om det är genomstekt eller genomkokt. Undvik rått kött av alla typer, som till exempel saltat, rökt eller gravat kött, eller tartar. Skadliga bakterier och parasiter kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Följ de allmänna råden för matlagning längre ned.

Annons
Annons

På grund av föroreningar efter Tjernobyl-olyckan kan mat från vissa områden i Sverige – bland annat renkött, vilt, sötvattenfisk, svamp och vilda bär fortfarande bära på viss radioaktivitet. Gravida bör inte få i sig mer än 40 000 becquerel om året. På Livsmedelsverkets hemsida finns det dokument om radioaktivt förorenade matvaror.

Bearbetade köttprodukter

Du som är gravid bör äta uppskurna köttpålägg när de är så färska som möjligt för att minska risken för att få i dig skadliga bakterier. Kontrollera hållbarhetsdatumet.

Fisk och skaldjur

Fisk är en viktig källa till flera näringsämnen för dig som är gravid. Skaldjur, fisklever och vissa speciella fisksorter kan dock vara förorenade med miljögifter. På Livsmedelsverkets hemsida finns det specifika kostråd avseende fisk för gravida och ammande kvinnor. Generellt sett bör gravida komma ihåg att värmebehandla fisk och skaldjur väl innan de äts.

Annons
Annons

Gravida kan äta alla typer av fisk och skaldjur, bortsett från nedanstående. Ät högst 2–3 gånger per år sammanlagt av följande sorter.

  • Dessa kan innehålla kvicksilver: Abborre, Gädda, Gös, Haj, Lake, Rocka, Svärdfisk, Stor hälleflundra (Hippoglossus hippoglossus), färsk eller fryst tonfisk (på burk går bra).
  • Dessa kan innehålla höga halter av dioxin och PCB: Vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern, strömming/sill från Östersjön, vildfångad sik från Vänern och Vättern, vildfångad röding från Vättern.
  • Dessutom: Gravida bör inte äta krabbinälvsmat från skalet (vitt krabbkött i klor och skalets hus kan tryggt ätas) eller produkter som innehåller fisklever.

Bearbetade fiskprodukter

Även bearbetade fiskprodukter är en viktig källa till flera näringsämnen. Värmebehandlade fiskprodukter ska serveras rykande varma. Följ de generella råden för matlagning längre ned.

Gravida bör undvika syrad fisk. Gravad eller rökt fisk, till exempel rökt lax, bör ätas så färsk som möjligt.

Sushi

Enligt Livsmedelsverket kan gravida äta sushi, men precis som med gravad och rökt fisk bör man äta nygjorda eller nyförpackade produkter, samt kontrollera förpackningsdatum.

När du lagar sushi själv:

Vild fisk fångad i havet kan innehålla parasiter (mask). Vild fisk från havet som ska ätas rå eller nästan rå ska därför frysas innan den används för att eliminera eventuella parasiter (gäller inte odlad lax/öring eller annan odlad fisk). Fisken bör frysas till en inre temperatur på -20 °C eller lägre i minst 24 timmar.

Gravida bör undvika att äta sushi med tonfisk (se varning mot miljögifter ovan).

Inlagd sill

Gravida kan äta inlagd sill. Om du gör inlagd sill själv: Kom ihåg att frysa ned fisken innan användning för att eliminera eventuella parasiter (se råd om sushi ovan).

Mjölk och ost

Mjölk och mjölkprodukter är också viktiga för dig som är gravid. En del produkter kan innehålla oönskade mikrober. Följ de allmänna råden för matlagning längre ner i texten.

Använd mjölk och ost under graviditeten, men inte:

  • Opastöriserad mjölk.
  • Ost av opastöriserad mjölk.

Ostproducenten måste märka produkterna om de har använt mjölk som inte har värmebehandlats i ostproduktionen. Man ska också informera om vilken typ av värmebehandling mjölken har genomgått. Informationen finns ofta i ingredienslistan, samtidigt som det kan ges som en tilläggsinformation på förpackningen.

Kravet om att märka produkterna med vilken typ av värmebehandling mjölken har genomgått, samt om opastöriserad mjölk har använts, gäller i hela EES-området.

Enligt svenska föreskrifter är det krav på att märka produkterna med skriften "framställd av opastöriserad mjölk" för mjölkbaserade produkter som framställs av rå mjölk. I andra europeiska länder anger man ofta att det är rå mjölk som används i produktionen istället för "icke pastöriserad".

Om du är osäker på om mjölk- eller ostprodukten du ska köpa är pastöriserad bör du fråga i butiken. Det kan också vara bra att vara speciellt uppmärksam på detta i utlandet.

Mjuka och halvmjuka ostar

Mjuka och halvmjuka ostar – som till exempel brie och camembert – och mögelostar som gorgonzola bör ätas så färska som möjligt.

Kaffe, te och cola

En del livsmedel innehåller relativt mycket koffein. Detta gäller särskilt kaffe, te, cola-produkter och så kallade energidrycker. Undersökningar har visat att intag av stora mängder koffein hos gravida kan öka risken för missfall.

Gravida kan dricka kaffe, te och cola-produkter, men inte mer än:

  • 1–2 två koppar kaffe per dag, eller
  • 3–4 koppar te per dag, eller
  • 1 liter cola, energidryck eller annan koffeinhaltig dryck per dag.

Var och en av de angivna mängderna motsvarar mellan 100 och 200 mg koffein per dag. Detta innebär att gravida som dricker kaffe bör minska intaget av te och läsk med koffein och vice versa.

Tänk också på att så kallade anticellulitkrämer kan innehålla förhållandevis stora mängder koffein som tas upp i kroppen. En insmörjning av halva kroppen kan motsvara 100 mg koffein. Om du använder sådan hudkräm bör du därför minska intaget av kaffe, te och cola.

Viktigt att tänka på

Följande råd gäller matlagning generellt, men du som är gravid bör tänka extra på god hygien:

  • Tvätta händerna innan du lagar mat, innan du äter mat och mellan det att du hanterar olika råvaror. Gravida bör vara speciellt noga med att tvätta händerna efter att ha varit i kontakt med jord, sand eller katter.
  • Skölj alltid frukt, grönsaker och bär. Jordbakterier kan ge allvarliga infektioner.
  • Använd rena redskap.
  • Bakterier kan växa i ljummen mat. Varm mat ska därför vara rykande varm. Vid 70 °C dör de flesta bakterier. Om det är länge tills maten ska serveras är det bättre att kyla maten snabbt och sedan värma upp den igen. När du använder mikrovågsugn för att laga mat ska du röra om eller låta rätten stå någon minut så att värmen fördelar sig jämnt.
  • Håll rå och tillagad mat ifrån varandra. Matförgiftningsbakterier kan överföras från en råvara till en färdig rätt.

Allergi

När du är gravid är det viktigt att äta en varierad kost, så att du får i dig alla de näringsämnen du behöver. Gravida behöver inte följa några förhållningsregler för att förebygga allergi hos barnet.

Läkemedel och hälsokostprodukter

Läkemedel ska endast tas i samråd med vårdpersonal.

Du bör också vara försiktig med vissa hälsokostprodukter när du är gravid. Ofta används örter och nya okända ämnen i produkterna, och forskning på hur sådana ingredienser påverkar fostret saknas.

Kontakta vårdpersonal om du vill ha mer information.

I utlandet

Många länder har en högre förekomst av skadliga bakterier och parasiter än vi har i Sverige. Det är därför klokt av dig som gravid att vara extra försiktig med mat i utlandet. Du måste vara ännu striktare med de regler du tillämpar i Sverige när du är i utlandet. Undvik speciellt rått kött, otvättade grönsaker, frukt och bär. Ha dessa råd i bakhuvudet även när du är på restaurang. Tala med vårdpersonal innan du reser.

Alkohol och tobak

Alla droger mamman får i sig går över till barnet via moderkakan. Särskilt under den första delen av graviditeten, när de inre organen bildas, är barnet känsligt för droger. Kända skador är missbildningar av hjärnan och andra inre organ. För alkohol känner man inte till någon minsta mängd för vad som kan vara skadligt för fostret. Därför rekommenderas total avhållsamhet från alkohol under hela graviditeten.

Giftiga ämnen i tobak går över till fostret. Rökning minskar också blodförsörjningen till fostret genom sammandragning av blodkärlen i moderkakan och genom lägre syreinnehåll i moderns blod. Rökande mödrar föder barn som i genomsnitt väger 200 gram mindre än barn till icke rökande mödrar. En lång rad komplikationer före och efter födseln är mer utbredd hos barn till rökande mödrar.

Honung

Gravida kan tryggt äta honung. När barnet föds måste du dock komma ihåg att spädbarn inte ska ges honung. Honung kan innehålla en bakterie som är särskilt farlig för barn under 12 månader.

Kalkprodukten kalebasskrita

Gravida bör inte äta kalebasskrita, som även är känt under namnet "calabash chalk". Kalebasskrita används traditionellt av gravida kvinnor från Nigeria och andra västafrikanska länder – bland annat för att lindra morgonillamående under graviditeten. Produkten – som också kalles "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone" – innehåller tungmetallen bly.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons