Fakta | Leder & muskler

Skada på subscapularissenan


Uppdaterad den: 2012-11-09
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vad är senskada på subscapularis?

En muskel består av muskulatur och sena. Senan är den smala delen av muskeln och fäster på benet. Subscapularis är en av rotatorkuffmusklerna som ansvarar för att stabilisera skulderleden. Muskeln roterar överarmen in över skulderleden, en rörelse du gör när du håller armbågen nära kroppen samtidigt som du vrider underarmen till motsatta sidan av kroppen. En skada på senan kan uppstå till följd av ensidigt och upprepat arbete. Arbete i ogynnsamma ställningar, till exempel med armarna över axelhöjd, kan också bidra till skada.

Vad kan du göra själv?

En behandlingsform som har dokumenterad effekt är en slags styrketräning. Träningen ger en kort, ökad belastning på senfästet till den skadade muskeln. Belastningen bidrar till att öka produktionen av ny, frisk bindväv till senan. Syftet är att öka belastningen på senan under träning, så att kroppen reagerar med att förbättra senstrukturen efter träningen.

Vad bör du veta om träningen?

Det kan kännas obehagligt och göra ont i början. Det är viktigt att anpassa belastningen. Börja gärna med låg belastning och öka gradvis när smärtan så tillåter.

Annons
Annons

För att utföra den här typen av träning vid axelbesvär är det viktigt att tänka på att belastningen främst ska ligga på rörelsen ned mot utgångsställningen. Det vill säga att du ska använda muskeln för att bromsa eller hålla emot i rörelsen på tillbakavägen. 

För att uppnå optimal effekt av träningen är det viktigt att följa träningsplanen under en längre tid.

Hur bör träningen läggas upp över tid?

Du måste utgå från din egen nivå. Smärtan bestämmer graden av belastning. Du måste tåla lite smärta. Upplevs smärtan som intensiv eller skarp bör belastningen minskas. Öka belastningen i takt med att smärtan minskar efter träningen.

Annons
Annons

Här beskrivs tre övningar som du kan utföra hemma. De benämns efter stigande svårighetsgrad. Börja med övning 1 om du är nybörjare och kör en omgång. Känns övningen för lätt kan du gå vidare till nästa övning.

  • Övning 1: Subscapularisövning utan motstånd (bara tyngdkraften).
  • Övning 2: Subscapularisövning med lätt motstånd.
  • Övning 3: Subscapularisövning med anpassat motstånd.

Om du ska kunna öka belastningen ytterligare kan det vara nödvändigt att använda träningsutrustning. De övningarna liknar mer konventionell träning.

Exempel på vanliga träningsövningar som du kan utföra på ett gym och som inbegriper subscapularis:

  • Inåtrotation axlar med hantlar.

Träningsprogram:

Helst bör du träna tre pass per vecka. Även om du gör det färre gånger har det sannolikt också effekt.

Du bör vila en dag mellan passen. Du kan till exempel träna måndag, onsdag och fredag.

Under varje träningspass ska du göra två typer av övningar. Den första övningen är en töjningsövning för att öka muskelns flexibilitet. Den andra övningen är en styrkeövning som är inriktad mot att förbättra senstrukturen i den skadade senan.

Ett exempel på en träningsplan med ökande belastning finns under:

Träningsplan

Vecka 1–2:

  • Subscapularisövning utan motstånd. Gör tre omgångar med tio repetitioner.

Vecka 3–4:

  • Subscapularisövning med lätt motstånd. Gör tre omgångar med tio repetitioner.

Vecka 5–6:

  • Subscapularisövning med anpassat motstånd. Gör tre omgångar med tio repetitioner.

Vecka 7–12:

  • Vid hemträning fortsätt med program från vecka 5–6.
  • Alternativt träna med övningar på gymmet.

Ökningen av belastningen vid övningarna kommer att variera något från person till person beroende på skadans omfattning. Smärtnivån styr ökningen av belastning. Om så behövs kan du gå långsammare eller snabbare fram än vad som beskrivs ovan.

Hur länge måste jag träna för att bli bra?

För dem som uppnår en positiv effekt av den här träningen tar det normalt sex till tolv veckor innan de blir bra.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons