Fakta | Leder & muskler

Sensmärta i iliopsoasmuskeln

Ljumsksträckning är en vanlig idrottsskada. Sensmärta i iliopsoasmuskeln är en av flera orsaker, men inte den vanligaste.

Uppdaterad den: 2013-01-17
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vad är sensmärta i iliopsoasmuskeln?

Iliopsoasmuskeln är en kraftig muskel i ljumsken och är den muskel som har störst betydelse för höftböjningen, vilket innebär att den bidrar till att lyfta låret i förhållande till kroppen. Den bidrar även till att rotera låret utåt i höftleden. Muskeln har sitt ursprung i den nedre delen av korsryggen (lumbalryggen) och bäckenet och löper vidare på insidan av bäckenet över bäckenets nedre kant och höftleden. Iliopsoasmuskeln fäster på den övre delen av lårbenet i ett fäste som kallas trochanter minor. Själva muskeln utgör mittdelen, medan både den övre och den nedre delen som fäster på ben, är senor. På undersidan av muskeln ligger en stor slemsäck, en bursa, som skyddar den övre sendelen mot slitage och friktion från det underliggande benet.

Sensmärta i iliopsoas (tendinopati) och inflammation i slemsäcken (bursit) har ett nära samband då de två strukturerna ligger mycket nära varandra. Överbelastning av senan leder till inflammation i slemsäcken. En skada i iliopsoassenan kan vara akut, subakut eller kronisk beroende på symtomens varaktighet.

Smärta i iliopsoassenan är förhållandevis ovanligt och är i vissa fall en förbisedd orsak till ljumsksmärta. Tillståndet förekommer oftare bland yngre vuxna och är något vanligare bland kvinnor. Det är främst idrottsutövare som drabbas av tillståndet, bland annat fotbollsspelare, dansare, gymnaster, roddare och löpare.

Annons
Annons

Orsak

Smärta i iliopsoassenan är en belastningsskada i senan och inflammation i området runt senan. De viktigaste orsakerna till smärta i iliopsoassenan är en akut skada eller överbelastning till följd av upprepade höftböjningar. I vissa fall slits muskel-/senfibrer av. Vanligtvis är det bara en del fibrer som går av, en så kallad partiell ruptur. I sällsynta fall går hela senan av, då föreligger en totalruptur. Partiella rupturer kan leda till inflammation vid fästet på trochanter minor på lårbenet.

Symtom och tecken på skada i iliopsoassenan

Om orsaken är överbelastning har det vanligen skett en gradvis utveckling över flera veckor eller månader med smärtor framtill i höften eller i ljumsken. I början märker patienten bara av smärta i samband med smärtframkallande aktiviteter och obehaget försvinner när aktiviteterna upphör. Tillståndet kan efterhand förvärras, med symtom även i vila. Denna utveckling sker ofta över många månader.

Symtomen är ofta relaterade till bestämda idrottsaktiviteter som löpning eller sparkar. Smärtan är lokaliserad centralt i ljumsken, eventuellt kan den stråla nedåt på framsidan av låret mot knäet. Hos vissa hörs ett klick i höften eller ljumsken ("snapping hip syndrome"). Vissa patienter upplever knäsmärtor framtill till följd av en stram iliopsoasmuskel.

Annons
Annons

Diagnos

Sjukdomshistorien (anamnesen) ger misstanke om diagnosen. Vid läkarundersökningen kan det upptäckas att smärtorna uppstår när iliopsoasmuskeln sträcks ut eller belastas. Magnetkamera- eller ultraljudsundersökning kan i vissa fall bidra till en säkrare diagnos.

Behandling

Det främsta målet med behandlingen är att lindra smärta, spänningar i muskeln (spasmer) och svullnad. Därefter är målet att få patienten tillbaka i normal aktivitet, till exempel idrott. Många patienter söker vård i den subakuta eller kroniska fasen av tillståndet efter månader av besvär. Detta indikerar att även behandlingen kommer att ta tid.

Behandlingsalternativen är nedkylning, vila, inflammationsdämpande medel (NSAID-preparat) och stretchövningar. Huvudprinciperna för behandlingen är styrke- och rörlighetsträning med gradvis ökande belastning.

Akuta smärtor, muskelkramp och inflammation kan lindras med lokal nedkylning med ispåse i 20 minuter varje/varannan timme. Aktiviteter som belastar iliopsoasmuskeln ska undvikas. Stretchövningar ska utföras med försiktighet i början. Det är viktigt att du inte stretchar direkt efter nedkylning då det ökar risken för överstretchning av senan/muskeln. Håll det utsträckta läget i 20 sekunder, slappna av i 30 sekunder och upprepa detta fem gånger per pass. Kryckor kan krävas i undantagsfall om du har börjat halta, för att säkra tillräcklig avlastning.

I vissa fall kan det vara lämpligt att prova med en kortisoninjektion runt senan, in mot fästet på lårbenet. Kirurgi erbjuds i sällsynta fall då konservativ behandling inte ger resultat. Det är ett stort ingrepp med något osäkert resultat.

Träningsbehandling

Stretchning av iliopsoas: Ställ det "friska" benet framåt och böj djupt i knäleden. Sträck benet där du har besvär bakåt. Skjut fram höften under stretchningen.

Stretchning av rectus femoris-muskeln: Ställ det "friska" benet framåt och böj djupt i knäleden. Placera det ben där du har besvär något bakom dig. Låt knäet vila mot underlaget. Böj i knäleden. Grip tag i foten och pressa den in mot baken. Övningen främjar en n

eutral bäckenposition och minskar sträckningen på eller krampen i iliopsoasmuskeln.

Syftet med styrkeövningarna är att öka styrkan i iliopsoas. Öka belastningen gradvis över tid. Börja försiktigt och använd till exempel ett elastiskt band. Efter ett tag kan du träna med vikter. Träna både iliopsoas (till exempel knälyft), magmuskulaturen (till exempel "situps"), den främre Om du har haft sensmärta i iliopsoas är det viktigare än tidigare att vara noga med att värma upp och stretcha före och efter idrottsaktiviteter, lårmuskulaturen (quadriceps) och den bakre lårmuskulaturen (hamstrings). Övningarna ska inte göra ont och bör utföras fyra gånger dagligen med 10–15 repetitioner vardera.

Förebyggande åtgärder

I annat fall ökar risken för återfall. Fokusera på böjning och stretchning av höft, knä och kropp (bukmuskulaturen).

Prognos

Prognosen är god för de flesta. Du kan återuppta dina idrottsaktiviteter när du är smärtfri och har tillfredsställande flexibilitet och styrka vid höftböjning och lårutsträckning. Det är viktigt att utföra idrottsspecifika övningar som inte orsakar smärta under rehabiliteringen.


Annons
Annons
Annons