Kvinnor har lägre smärttröskel än män

Kvinnor är hårdast drabbade av smärta. En miljon svenskar hämtade ut paracetamol på recept förra året och en stor majoritet av dem var kvinnor, uppger Dn.se.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-04-02
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Exakt varför kan Läkemedelsverket inte svara på, men en trolig förklaring kan vara att kvinnor har lägre smärttröskel än män samt oftare drabbas av smärtsamma sjukdomar.

– Två tredjedelar av alla smärtsamma sjukdomar är vanligare hos kvinnor än män, säger Zsuzsanna Wiesenfeld-Hallin, professor på institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska institutet i Solna.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Jeanette 2013-04-2 11:50 (6 år sen)

    Jag bara undrar om man ser på hur samhället är uppbyggt fortfarande har vi en sned fördelning i hur familjens göromål är uppdelat,jämställdheten finns kvar tills man får barn, sen går den isär,det heter fortfarande att mannen hjälper till i hemmet?
    Ja vi kanske hämtar ut mer värktabl men det är inte så konstigt-om vi ska fortsätta att vara superkvinnor ,och jantelagen att vi tillåter den att få finnas kvar och fixa allt,för det har ju kvinnor gjort före oss-så varför skulle inte vi?/utbränd kvinna

  • Avatar Kristoffer 2013-04-2 12:19 (6 år sen)

    Ni skulle väl kunnat sätta ett frågetecken efter rubriken. Det är ju inget i artikeln som verkligen bevisar att kvinnor har lägre smärttröskel.
    Tycker inte att man kan gå på hur mycket paracetamol man hämtar ut.

  • Avatar Maria 2013-04-2 13:37 (6 år sen)

    Kvinnor har ett mer komplicerat immunförsvar än män och drabbas oftare av smärtsamma autoimmunrelaterade sjukdomar än män. Fibromyalgi är ett exempel. Led- och muskelproblem relaterade till långsiktiga konsekvenser av foglossning och graviditet är ett annat exempel som inte beror på autoimmuna problem men som har samma ursprung, det faktum att vi föder barn och att det påverkar kroppen. Istället för att tolka nyheter som ovan som diskriminering skulle det vara tacksamt om seriös forskning äntligen började genomföras kring detta. Och ja, män drabbas också av kronisk smärta.

  • Avatar Alex 2013-04-2 14:39 (6 år sen)

    Hålla med Kristoffer...sånt vill man inte läsa. Ingen trovärdighet i detta ALLS anser jag. Mycket antagande och för lite underlag= dålig reliabilitetsmått.

  • Avatar maria 2013-04-2 15:07 (6 år sen)

    Bullskit........ kvinnor har hög smärttröskel. Däremot har män svag och är MYCKET SJUK, ofta.

  • Avatar Inger 2013-04-2 15:03 (6 år sen)

    Jag anser att det är precis tvärsom att kvinnor har högre smärttröskel än män. Tror inte Gud skulle göra så att det var kvinnorna som födde barn annars. En man skulle nog aldrig klara av den smärtan som en födsel ger.

    Och det är nog så att många kvinnor kanske tar smärtstillande medel för att dämpa stress istället för att be om lungnade medel och så har de kanske förslitningar i leder m.m. genom arbete i vård och omsorg, samt
    att det är de som mest står för städningen i hemmet m.m.

    Jag anser inte att jag har lägre smärttröskel än män, gick i nästan 8 veckor med 3 svåra benbrott i foten och sökte inte hjälp,, visade sig när jag sökte hjälp att det var 3 benbrott och läkaren var förvånad att jag stått ut med den smärtan utan att söka hjälp så länge.

  • Avatar Monica 2013-04-2 21:56 (6 år sen)

    Jamen, DET verkar ju vara en VÄLDIGT vetenskaplig undersökning.... "kvinnor har lägre smärttröskel för dom hämtar ut mera paracetamol".. Vilka stolpskott har gjort den här "undersökningen"??? Och kanske en viktigare fråga är: vem bestämde att denna "undersökning" var tillräckligt vetenskaplig för att publiceras??

  • Avatar Tidigare användare 2013-04-2 21:49 (6 år sen)

    De har testat 67 råttor för att komma fram till skillnaden mellan män och kvinnor... EN undersökning visar att honråttorna reagerade annorlunda än hanråttorna. Sen har de lagt ihop detta med en artikel där de sett att fler kvinnor löser ut läkemedel mot smärta.
    Googlade efter undersökningen från karolinska men hittade bara en engelsk text och det är en avancerad engelska, kan inte översätta ordagrant... men tycker inte de verkar ha så mycket på fötterna specifikt ang kvinnors lägre smärttröskel i alla fall.

  • Avatar Sonja 2013-04-2 22:16 (6 år sen)

    Kan det inte bara vara så att kvinnor helt enkelt är tvungna att hålla sig på fötter trots sjukdom och därför är i större behov av värktabletter ? Hem o hus måste skötas ändå , och det faller väl mycket på kvinnan trots sjukdom , hon kan inte som mannen ta hand om sig själv . En tankeställare och teori så god som någon ?!

  • Avatar Solveig Silverin 2013-04-2 23:13 (6 år sen)

    Hej! Jag blir mycket förvånad över denna nyhet, då kvinnor föder barn som ju är oerhört smärtsamt. I alla tider har män ansets vara mer känsliga, ofta har man hört att män aldrig skulle klara av att föda barn på grund av smärtan.

    Däremot är det vetenskapligt känt att kvinnor tål mijögifter och andra negativa miljöfaktorer, som exemplevis artificiell mobilstrålning, mycket sämre än män. Kvinnor lagrar mer fettlösliga miljögifter och jag misstänker att det är miljöskador som är orsaken till att kvinnor känner mer smärta än män. Fettlösliga miljögifter skadar ju också nervsystemet, vilket strålningen från den trådlösa tekniken också gör. Kvinnor kan därför ha mer synergistiska effekter som skadar nervsystemet. Grundorsaken till smärtkänslighet är troligen att kvnnor är mer miljgiftsskadade än män.


Annons
Annons
Annons