Rökstopp och viktökning

En del går upp i vikt i samband med rökstopp. Det är viktigt att vara medveten om värdet av fysisk aktivitet och sunda matvanor om du är rädd för att gå upp i vikt.

Uppdaterad den: 2013-02-06
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Då man slutar att röka finns det risk att gå upp i vikt. Efter en tid brukar vikten stabiliseras. Det är ändå viktigt att vara medveten om värdet av fysisk aktivitet och sunda matvanor om du är rädd för att gå upp i vikt. För att undvika utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar är denna medvetenhet också en fördel .

Enkla tips

Tänk igenom vad du äter både före, under och efter ett rökstopp.

Bli medveten om dina egna matvanor:

Annons
Annons
  • Vad du äter.
  • När du äter.
  • Varför du äter.

Bryt rökfixeringen med hjälp av ökad fysisk aktivitet! Rör gärna på dig mer än vanligt när du ska sluta röka – en dryg halvtimme extra om dagen är bra.

Du kan till exempel:

  • Ta trappan istället för hissen.
  • Kliv av bussen en hållplats tidigare än vanligt.
  • Gå en kvällspromenad.
  • Anmäl dig till en gympagrupp.
  • Hitta ett sätt att öka aktivitetsnivån på ett sätt du tycker känns lustfyllt.

Ät 3–5 måltider vid relativt fasta tider varje dag och hoppa inte över frukosten. Belöna dig själv med att använda fina och magra råvaror som fläskfilé, stenbit eller sparris. Du sparar mycket pengar på att sluta röka, så unna dig något gott. Ät långsamt och njut av maten!

Annons
Annons

Välj goda, magra matvaror och ät tills du blir mätt. Näringsexperter rekommenderar att bara 30 % av kalorierna i maten ska komma från fett. Om du ändå är orolig för att öka i vikt, kan du gärna skära ned ytterligare på fettintaget.

I perioder med röksug och rastlöshet är det viktigt att hitta alternativ till rökning. Ett akut röksug varar i maximalt fem minuter. En liten promenad i friska luften kan hjälpa dig över suget.

Har du behov av att ha något i munnen rekommenderas:

  • Frukt och grönt.
  • Sockerfria tabletter.
  • En extra brödskiva med magert pålägg.

Drick mycket vatten. Var försiktig med kaffe och alkohol. Kroppen tål mindre kaffe när du har slutat röka. Effekten av för mycket kaffe kan lätt förväxlas med abstinens (sug efter nikotin) efter rökstopp.

Försök att undvika snacks och godis som tröstmat. Välj magra desserter och ät hellre vetebröd än en fet kaka.

Lägg inte för stor press på dig själv! En litet misstag med "skräpmat" är ingen katastrof.

Animation om rökavvänjning

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons