Minska rökningen

Att sluta röka helt är utan tvekan det som är bäst för hälsan Att dra ned på sin rökning kan bara till viss del mäta sig med ett totalstopp. Ändå är reducerad rökning något som bör finnas som ett alternativ för vissa rökare.
Annons

Sluta lite är bättre än att inte sluta alls

Först och främst bland dem som inte vill sluta kan det vara så att många skulle vilja dra ned på sin rökning. För det andra bland den tragiska grupp rökare som vill sluta men som inte kan trots många ihärdiga och allvarliga försök.

Stort intresse bland forskare

Intresset bland forskare är idag stort för att reducera rökning och risk hos individuella rökare. I flera länder sitter expertkommitt&eacuteer och sammanfattar vetandet och utarbetar riktlinjer för detta. Vad vi hittills vet är att man med hjälp av nikotin från annat håll än cigaretter, t.ex. nikotintuggummi kan minska sin rökning ganska bra. Dock går inte intaget av farliga substanser ner lika mycket som reduktionen i mängd cigaretter. Detta kommer sig nog av att kvarvarande cigaretter röks något effektivare.

Annons
Annons

Reducerad rökning minskar också risken för sjukdom

Man har också i flera studier på rökare som inte varit intresserade av att sluta men väl dra ned kunnat se en minskad risk för uppkomst av sjukdomar men även förbättring av sjukdomstillstånd. Det mest glädjande man funnit är att vissa rökare som inte tänkt sig sluta faktiskt har slutat röka. Förmodligen p.g.a. att de sett att det måhända inte var så svårt när de tog gradvis kontroll över sin rökning och slapp abstinensbesvär genom att använda nikotinersättningsmedel.

Du vinner mycket om du drar ner på rökningen

Tobak är ett problem som är i det närmaste idealiskt för riskreduktion. Huvudorsaken till tobaksrökning är ett behov av nikotinstimulans liksom behovet av koffeinstimulans när vi dricker kaffe. För det andra är nikotin i sig inte särskilt sjukdomsframkallande. Vad beträffar hjärt- och kärlsjukdomar så är riskökningen av nikotin från nikotinersättningsmedel betydligt mindre än vad den är för rökning. Och slutligen så är sjukdomsrisken beroende av hur många cigaretter man röker. Dessa tre fakta gör att om man påtagligt kan minska sin rökning, med eller utan användning av nikotinersättningsmedel, så har man också minskat risken att drabbas av sjukdom men även ökat chansen för att kunna sluta helt.

Minska till hälften

Det bör dock betonas att man bör minska rökningen med 50 % för att få en riskreduktion. Röker man normalt 15 cigaretter/dag så bör man således minska ned till 7 cigaretter per dag. Är man mycket nikotinberoende kan detta vara nog så svårt. I sådana fall kan nikotinersättning vara en god hjälp. Viktigt är dock att ingen rökare ska dra ned på sin rökning i stället för att sluta tvärt, om detta är en möjlighet.

Annons
Annons

Annons
Annons