Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

När kan man minska dosen Cipralex?

Hej, jag har en fråga ang. medicinering. Har ätit cipralex 20 mg nu i ca 5 månader pga av min utmattningsdepression. (har innan dess ätit annan antidepressiv medicin under en ganska lång tid) Min läkare tyckte nu att det var dags att minska dosen till 15 mg, eftersom jag har mått ganska mycket bättre den senaste tiden. Efter minskningen som jag började med för ca två veckor sen har jag inte alls mått bra känner mig helt matt, illamående och deprimerad, alltså symtptom som jag haft tidigare då jag mått sämre. Vet inte om detta kom precis i samband med minskningen, kan ha haft lite symptom av detta redan innan, pga att jag tagit ut mig lite för mycket senaste tiden.Min fråga är om en sådan liten dosminskning skulle kunna orsaka att jag mår sämre?? Och i så fall om det är s.a.s någon skada skedd, även om jag höjer dosen igen, att jag gått tillbaka i min tillfriskning p.g.a detta "försök"? Sedan undrar jag också hur man brukar bedöma en ev. nedtrappning av medicin, om man ska ha mått på ett visst sätt en viss tid? Mkt tacksam vid svar vänliga hälsningar från en orolig tjej.

Svar:

Hej, "orolig tjej".
Utmattningssyndromet har verkligen kommit i fokus de senaste åren. Trots detta ser verkligheten ut sådan att det ännu finns ganska lite kontrollerade vetenskapliga studier och allmänt omfattade behandlingsprinciper. Är man strikt kan man förmodligen hävda att det saknas säkra vetenskapliga bevis för att antidepressiv läkemedelsbehandling har positiv effekt vid utmattningssyndrom. Men sådan behandling brukar ändå rekommenderas när "nedstämdheten" är framträdande i den i allmänhet ganska sammansatta symtombilden som patienterna beskriver. Många andra behandlingsprinciper är också aktuella i fall som ditt. Varje enskild patient måste få en individuellt utformad behandling som svarar mot de utlösande faktorer som kan identifieras.
Svaren på dina frågor blir:
Ja, visst kan en sådan liten dosminskning vara av betydelse. Någon skada är inte skedd. Det var rimligt att pröva med en försiktig dosminskning eftersom du mått bättre en längre tid. Uppenbarligen är du inte fullt återställd. Återhämtningsprocessen brukar ta avsevärd tid.
Som alltid skall behandlingsåtgärder följas upp på ett strukturerat sätt. Det finns en massa sätt att göra det på men det handlar i princip om att med regelbundenhet utvärdera patientens mående och fungerande inom områden som är av betydelse. Till hjälp för detta finns olika sk "skattningsskalor" men det räcker i princip med att en kompetent person (psykiatriker) pratar med och lyssnar på sin patient.

Hälsningar Jan Davilén, Överläkare, Psykiatriker

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons