Oklart om datorträning hjälper barn med adhd
Det finns inga vetenskapliga bevis för att de datorstödda metoder som används, av skolor och kliniker, för att minska symtomen hos barn med adhd fungerar. Det konstaterar Startens beredning för medicinsk utvärdering i en ny rapport. Två typer av datorstödd träning har granskats och enligt professor Gunilla Thernlund vid Lunds universitet är resultaten nedslående.
– Det är få studier som har tillräckligt hög vetenskaplig kvalitet för att man ska kunna säga att de kan ge svar på den här frågan. En hel del studier har haft sådana svagheter att man inte har kunnat använda dem för att tolka resultatet, säger hon till Ekot. 
I dagsläget finns inga svenska riktlinjer för hur man bäst ska kunna stödja barn med adhd men enligt siffror från SBU behandlas omkring 7 000 av dem med läkemedel. En annan metod som många svenska skolor använder är datorstödd träning, ett slags dataspel för att minska adhd-symtomen. Men när SBU började leta efter vilken effekt dessa datorspel har fann man att det finns alldeles för få studier om vilka effekterna är.
– Det är sorgligt för det behövs forskning på mer vardagliga metoder, för att se vad som fungerar. Det har stor betydelse för vården, för patienterna att man utvärderar metoder som kan vara till nytta för patienten. Det är för lite klinisk forskning, det gäller särskilt inom psykiatrin och barnpsykiatrin, säger Gunilla Thernlund.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu