Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

MSB sågar SOS alarm i ny rapport

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB beskriver SOS Alarms hantering av svarstider som bristande. Något de anser som mycket allvarligt. Det efter att myndigheten på uppdrag av regeringen utfört kvalitetskontroll.

Lovisa
Publicerad den: 2017-05-31

Annons

SOS Alarms svarstider är längre än vad som anges i alarmeringsavtalet, något MSB bedömer som mycket allvarligt. 2016 var medelsvarstiden 14,7 sekunder, att jämföra med avtalets krav på 8 sekunder. Myndigheten konstaterar också att svarstiderna märkbart försämrats under de senaste fyra åren. Exempelvis låg andelen samtal som besvarats inom 15 sekunder 2016 på 72,3 procent, enligt MSB den sämsta frekvensen på nio år.

MSB noterar att SOS Alarm vidtar åtgärder för att ge sin personal bättre förutsättningar för att klara av sitt arbete att säkerställa kvaliteten i samtalen till 112. Men enligt dem det räcker det inte.

Annons
Annons
Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.