Forum Neurologi


Kan svällkropparna i penis brista ?

Hej hade sex i förrgår med min sambo. När jag skulle komma spände jag penisen/bena så hårt att det kom så mycket blod in i penisen att det gjorde ont. Sluta direkt. Det gjorde ont i cirka 5-10 sek efter råd sen var smärtan borta. Vart så orolig att jag spräckt dom. Så det tog en rejäl stund innan jag fick upp den igen. Har tagit en stund sen dess att få upp den. Typ 2 gånger så lång tid. Sitter här och paranoid och letar efter blåmärken på penisen. 

Hej!
Normalt fylls svällkropparna av blod vid erektion till en viss gräns (som att blåsa upp en ballong till en viss storlek), och beroende från tillfälle till tillfälle, så kan det skilja något pga av t.ex. grad av upphetsning, stress, rökning, alkoholintag och droger mm. Och normalt sker ju detta när kroppen slappnar av i dessa regioner, för att sedan bevara erektionen genom att strypa blodet från att rinna tillbaka (knyta ihop ballongen). Dock kan ju graden av erektion ändras under akten, och brukar normalt tillta något vid utlösning. Som du beskriver, så kan man själv tillföra lite extra genom att spänna sig i underlivet, och gör man det som du vid erketionsögonblicket, så finns det risk för att blodödrorna blir mer framträdande - framförallt om man gör det ofta. Det är därför risk för detta om man använder vakumpump ovarsamt/ för kraftigt för att få erektion. Men att den (ballongen) skulle spricka, krävs det mycket för, och jag tror inte man klarar det på egen hand. Kanske med 20 porrfilmer samtidigt - nää, skojar bara :)
Visst finns det risk för att man kan få problem med potensen och få svårt för att få erektion om man får för kraftig erektion, framförallt om det sker upprepade gånger och att man gör det på konstgjort sätt med vakumpump. Mitt råd är att du lär dig av denna erfarenheten, och är lite försiktig i framtiden och låter kroppen sköta sig själv. Om du märker att det inte blir bättre med tiden, utan det även fortsättningsvis tar längre tid att få erektion (vad som är normalt där är ju olika, men du jämför ju med hur det varit tidigare), så kanske du bör fundera på att kontakta din husläkare eller urolog. Osäker på om det i så fall går att göra något, annat än att skriva ut Viagra, vilket man kanske hoppas på att slippa så långt det går.
Jag hoppas det löser sig.
 
Mvh: Mikael Markström

Annons
Annons
Annons