Fråga doktorn

Fråga   Infektion

Halsfluss trots antibiotika?

Jag har fått Cefadroxil Sandoz för en hudinfektion (och för att mina körtlar svullnade upp på grund av den infektionen). Det har nu gått 8 dagar, och jag har alltså tagit 8 tabletter och mina körtlar har inte gått ner mycket alls. Mina halsmandlar har även svullnat upp och jag har fått vita prickar, liknande halsfluss. Jag har ingen sjukdomskänsla i kroppen men det gör riktigt ont i halsen.

Är det rimligt att jag kan ha fått halsfluss trots att jag äter antibiotika emot streptokocker och hudbakterier? 

Svar:

Nej, det är inte sannolikt att du fått halsfluss när du tagit denna typ av antibiotika så många dagar. Troligen har du en annan infektion än just halsfluss, exempelvis körtelfeber (mononukleos). Kolla upp detta hos din husläkare eller närakut.
 
Vänliga hälsningar
Peter Åhnblad

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Borelia som gett ledvärk och huvudvärk

2017-01-15 | 17:21

av Göran Günther

Borelia och neuroborrelios

2017-01-16 | 19:02

av Göran Günther

Spermiekvalite!

2017-01-22 | 20:21

av Göran Günther

Hur smittas hsv-1 och hsv-2

2016-11-2 | 13:05

av Göran Günther

VACCIN

2016-11-2 | 17:55

av Göran Günther

Stafelokocker

2016-11-5 | 11:34

av Göran Günther

Finns det vit fästing i Sverige?

2016-11-8 | 19:51

av Göran Günther

Vinterkräksjuka

2016-11-8 | 01:07

av Göran Günther

Innehåll i vaccinet

2016-10-18 | 21:32

av Joakim Dillner

Oral HPV

2016-10-18 | 22:52

av Joakim Dillner

Tjej med HPV- viruset

2016-10-20 | 14:50

av Joakim Dillner

cellförändringar

2016-10-23 | 16:29

av Joakim Dillner

Hur länge lever hpv viruset?

2016-10-21 | 17:54

av Joakim Dillner

Vad ska vi göra?

2016-10-27 | 10:17

av Joakim Dillner

Falsk marknadsföring

2016-10-18 | 15:12

av Joakim Dillner


Annons
Annons
Annons
Annons