Fråga doktorn

Fråga   Hud & hår

Akne/rosacea och problem att bli gravid

Hej! Jag tampades i tonåren med akne, som jag tror är genetisk i mitt fall, eftersom även mina bröder hade akne (fast mycket svårare sådan än vad jag hade.) När jag blev äldre och började äta p-piller, försvann aknen och jag hade i stort sett inga problem med huden. Efter en tid började jag få rodnader på kinderna, som i vissa fall kunde vara extremt inflammerade och svidande. Det fanns inga blåsor eller utslag, bara en kraftig rodnad. Detta tillstånd trodde läkaren var rosacea, men gick inte till botten med det. Jag har sedan dess provat receptfria läkemedel som inte har hjälpt. Nu när jag har slutat med p-piller, eftersom vi vill få barn, har aknen kommit tillbaka. Framförallt på tinningarna har jag smärtsamma bölder som inte läker och lämnar fula ärr. Det finns även många små tilltäppta pormaskar. Jag har aldrig ätit någon medicin (typ Roaccutan) eftersom jag inte vill ta så starka preparat, framförallt med tanke på att jag vill bli gravid. Vad kan jag göra för att förbättra läget? Kan det vara hormonbetingat? Jag har svårt att bli gravid och har fått flera tidiga missfall - kan detta vara kopplat till mina hudutslag? Tilläggas bör att jag har provat alla krämer och medel som finns, men jag har torr hy på ytan och av dessa krämer blir huden så torr att den knastrar, men aknen sitter kvar ändå. Tacksam för alla tips!

Svar:
Hej! Att akne försämras när man slutar med p-piller är mycket vanligt och det betyder inte att du har en hormonell rubbning. Det finns ett tillstånd som förkortas PCO (polycystisk ovarial syndrom) där man kan få svår akne och samtidigt ha svårt för att bli gravid. Det är en gynekolog som utreder och ställer denna diagnos! Det finns hjälp att få även för svårare akne! Nästan alltid kombinerar man med utvärtes krämer som verkar genom att få bort tilltäppningen på den talgkörtel som sedan ska bli en akneförändring och därmed blir man torr i huden. Detta kan man förbättra genom att återfukta huden och börja försiktigt och trappa upp. Det finns även nya kombinationskrämer som även påverkar aknebakterien och inflammationen. Ge inte upp utan sök en bra hudläkare!

Besvarade frågor under chatten

Denna fråga blev besvarad under expertchatten Frågor och svar om akne 2015. Nedan listas andra frågor besvarade vid samma tillfälle.

Fråga Besvarad
Diet vid akne

2015-03-19 | 07:15

av Camilla Hörfelt

Finnar av solen

2015-03-16 | 15:16

av Camilla Hörfelt

Akne/rosacea och problem att bli gravid

2015-03-13 | 13:05

av Camilla Hörfelt

Röd näsa på grund av tidigare finnar?

2015-03-12 | 16:05

av Camilla Hörfelt

Vuxenakne om jag inte äter p-piller

2015-03-11 | 19:15

av Camilla Hörfelt

Akne utan p-piller

2015-03-11 | 19:14

av Camilla Hörfelt

Hur blir man av med pormaskar?

2015-03-11 | 18:14

av Camilla Hörfelt

Förebygga akne hos barn

2015-03-11 | 16:51

av Camilla Hörfelt

Fungerar AHA-syror mot akne?

2015-03-11 | 16:45

av Camilla Hörfelt

Pormaskar på ryggen

2015-03-11 | 16:07

av Camilla Hörfelt

Akne och pormaskar när man är 40+

2015-03-11 | 15:42

av Camilla Hörfelt

Huden i ansiktet flagnar

2015-03-8 | 16:25

av Camilla Hörfelt


Annons
Annons
Annons
Annons