Fråga Psykologen

Fråga   Psykiatri

Andra bytet av SSRI-medicin

Jag har förut tagit Fluoxetin men den visades vara för svag och då fick jag byta till Cymbalta vilken jag inte tålde alls! Nu är jag åter tillbaka på Fluoxetin med en utsättning på ca två veckor av Cymbaltan. Nu tar jag enbart Fluoxetin 40 mg sedan fyra dagar tillbaka och det jag undrar över är om jag nu ska känna samma insättningssymtom? Det gör jag nämligen emellanåt. Kommer det är bli lika långvarigt? Jag kan inte ta någon annan för jag är känslig mot sådan medicin men tar den för att undvika panikångest. Det känns konstigt inom mig nu när Cymbaltan börjar gå ur kroppen!

Svar:

Hej! När man tar SSRI, eller SNRI (Cymbalta), har det både instättningssymtom och utsättningsymtom. Det är därför det är mycket viktigt att du har bra och när kontakt med den läkaren som skriver ut medicinen till dig i övergångerna. Så, ta kontakt med din läkare eller psykiater för mer information och råd. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Anne


Annons
Annons
Annons
Annons