Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Viktökning på grund av antidepressiva medel?

Under många år tidigare hade jag en ätstörning av olika slag. Hade mycket för mig för att inte gå upp i vikt. När jag blev gravid "kompenserade" min kropp genom att gå upp MASSOR! Denna övervikt gick inte speciellt bra att bli av med. Har också i många år haft ont i kroppen som inte går att diagnostisera och som har gjort det väldigt svårt att träna eftersom inflammationer slagit upp på alla möjliga omöjliga ställen samt fatigue som gjort eftermiddagarna olidliga... Hur som helst... För ca 1, år sen kraschade jag ganska rejält ner i en depression som sen blev om diagnostiserad till utmattningsdepression och depression. Har 20mg Tryptizol + 50mg diklofenak som sovhjälp och har 7mg Sertralin som depressionhjälp. En anledning till att ha mått dåligt har ju varit övervikt. Sen jag började med sertralinet har jag gått upp över 10kilo till. Även om jag fått bättre ork att gå promenader, cykla till jobbet mm mm och sover bättre så jag är piggare, så går jag upp i vikt. är 170cm lång och väger 97kg. Jag vet att det kan vara en vanlig biverkning men det gör mig galen. Frågan jag egentlien har, tror jag... ÄR... går man ner i vikt efter man slutat äta stämningshöjande medicin? Finns det nåt man kan göra för att inte fortsätta gå upp i vikt?` Säg inte att jag ska träna mer. för det orkar jag inte. Jag äter allsidigt och fullkomligt normalt nuförtiden och har inte ändrat några vanor det senaste året. Jag vill inte gå upp mer. Hjälp

Svar:

Det är klart att för disponerade personer, ärftlighet mm., kan såväl
Sertralin som Tryptizol ge viktökning. Den viktökning på cirka 10 kg som du
anger efter Sertralin ter sig dock anmärkningsvärd. Du säger att du tar 7 mg
Sertralin. Detta måste vara en felaktig uppgift. Minsta tablettstyrkan på Sertralin är 25 mg! Vilken dos tar du egentligen?

För att få hjälp behöver du specialistpsykiatrins resurser. Sök på närmaste specialistmottagning. Där tycker jag man skall kontrollera din sköldkörtelfunktion och ta blodprov för koncentrationsbestämningar i blod av såväl Tryptizol och Sertralin. Är doserna de rätta? Kanske gå över till några mer viktneutrala medel tex Cymbalta eller varför inte Voxra. Är det så att viktuppgången kan kopplas till starkt ökad aptit kan ett tillägg av läkemedlet Ranitidin framförallt hos kvinnor minska aptiten och därmed hjälpa till med en viktnedgång. Detta är emellertid frågor som jag tycker du måste diskutera med din
specialistläkare. Som regel går det alltid att hitta en lösning.

Med vänlig hälsning
Jan Wålinder
professor, specialistläkare

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons