Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

viktökning av sertralin?

Hej! Jag har ätit sertralin 100 mg sedan i början av december och upplever att jag går upp i vikt. Jag har börjat röra på mig mera och försökt tänka på vad jag äter men det hjälper inte, vikten ökar hela tiden iaf. Detta är frustrerande då jag inte har någon kontroll över det och det enda jag kan koppla det till är sertralinet. Jag har gått upp 5 kg sedan jag började med läkemedlet. Tidigare har jag stått still på samma vikt i flera år. Om jag slutar med medicinen kommer jag gå ner i vikt igen då? Vad är det som gör att jag går upp i vikt för jag äter inte mera, hur kan ett läkemedel orsaka viktuppgång?. Jag läser själv till sjuksköterska och vill gärna kunna förstå mekanismen bakom det. Jag tycker annars att läkemedlet funkar jättebra, känner mig glad och tillfreds, men viktuppgången oroar mig. Skulle det kunna bli bättre om jag minskade till 50 mg istället för 100 mg? Kan jag byta till något annat preparat som inte orsakar viktuppgång med som är lika bra? Hur länge bör jag äta det för nu känner jag mig ju bra, har hört att ett halvår efter att man fått effekt måste man äta det. Vore det dumt att sluta nu? Tacksam för svar.

Svar:

Tack för Din fråga. Jag kan mycket väl tro att Din viktuppgång beror på Sertralin. Det är inte alls ovanligt att man går upp i vikt under den tid man behandlas med antidepressiva läkemedel och sertralin ar inget undantag (även om det verkar vara så att det är lite mer ovanligt). Till någon del kan detta vara dosbeorende och det kan därför vara en ide att minska dosen till 50 mg så som Du föreslår. En annan möjlighet är att byta till något annat preparat vilket i det individuella fallet kan vara till hjälp. Den exakta mekanismen bakom viktökningen är nog inte helt utredd men de tar uppenbart at aptiten stimuleras av de flesta antidepressiva läkemedel.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons