Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Antidepressiv medicin?

Jag har sedan en tid tillbaka en depression, som jag behandlas för med antidepressiv medicin. Jag har gått upp i vikt. Jag äter mindre och tränar mer, men detta ger inget resultat. Beror det på medicinen och kommer jag att gå ner i vikt efter avslutad behandling?

Svar:

Tack för din fråga. Det är inte ovanligt att man går upp i vikt när man tar antidepressiv medicin. Orsakerna är flera när depressionen släpper ökar aptiten och för en del mediciner är det nog så att de direkt stimulerar aptiten. Oftast går detta tillbaka när man slutar ta medicinen.

Hoppas jag kunnat vara till någon hjälp.

Bästa hälsningar,

Lars Davidsson
Överläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons