Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Angående citalopram

Hej. Jag har en fråga. Jag har ätit citalopram här i nästan ett år nu och beslutade mig för några veckor sedan att sluta. Jag började få äta 10mg istället, men gjorde dock detta bara i tre dagar och sedan slutade jag helt. När försvinner abstinensen om man säger så? Mitt huvud känns alldeles konstigt, och jag är illamående hela tiden. Vill gärna ha svar.

Svar:

Tack för din fråga. Abstinensen försvinner med tiden (några veckor) men jag tycker nog att du har slutat lite väl fort. Vanligen brukar man rekommendera att man slutar över några veckor för att minimera just de symptom som du
beskriver. Försök sätta ut Dina Cipramil lite långsammare så minskar utsättningssymptomen.

Hoppas jag kunnat vara till någon hjälp.

Bästa hälsningar,

Lars Davidsson
Överläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons