Fråga Doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Beror torrhet i slidan på p-piller?

Jag har använt Meliane p-piller under flera år men hade ett två års uppehåll och började ta dem igen för fyra månader sedan. De senaste två månaderna har slidan varit mycket torr och samlag har inte varit möjligt utan glidmedel. Jag har inte märkt några andra biverkningar. Beror detta på pillren fastän jag inte haft problemet tidigare? Är det något annat?

Svar:

Tyvärr känner jag inte till exakt vilken hormonkombination Meliane p-piller har eftersom de inte saluförs i Sverige. Jag antar att det är ett kombinerat p-piller. Din fråga kan jag inte svara på, utan att få svar på de frågor den väcker:

Varför började du med p-piller igen?
Ny relation? Hur fungerar det sexuella?

Torrhet under samlag beror ytterst sällan på hormoner utan på att man inte får den stimulering som behövs för att utveckla den blodfyllnad som krävs för att slidan skall fukta sig. Med mycket motivation för sex och tillräcklig stimulering uppstår fuktning även om nivåerna av kvinnligt könshormon är mycket låga. I början av ett förhållande finns ofta mycket lust, som naturligt avtar efter några månader. Om relationen då inte hunnit bli trygg och stabil kan problem med torrhet och smärta vid samlag bli följden, särskilt om man "ställer upp" och har samlag utan att ha egen drift och erektion. Jag vet ju inte hur det är för dig, men mina frågor kanske har gett dig något att fundera på.

Med vänlig hälsning,

Lotti Helström
Gynekolog


Annons
Annons
Annons
Annons