Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

NSAID och blodtryck

Jag har haft symptom från mb bechterews i drygt tio år, och har under den tiden gått på varierat naproxen, diklofenak, vioxx och celebra + rena värktabletter. Nu har jag plötsligt fått väldigt högt blodtryck som idag kontrolleras medicinskt. Men det har alltid varit nästan lågt och väldigt stabilt. Jag är i 35-årsåldern, smal, ganska vältränad och inte diabetiker. Det finns inget högt blodtryck i min familj heller, förutom bland de äldsta medlemmarna. Så kan jag ha fått ett plötsligt skenande blodtryck av mina mediciner? Kan man kolla det utan att behöva bära värken som kommer om jag inte tar dem?

Svar:

Det är känt att antiinflammatoriska läkemedel kan ge högt blodtryck, men det verkar lite underligt att det skulle komma helt plötsligt efter så många år. Jag föreslår att Du först av allt kontrollerar blodtrycket hos en distriktssköterska i lugn och ro vid tre tillfällen för att se om det
verkligen är förhöjt. Om så ändå är fallet bör man söka andra orsaker till Ditt höga blodtryck. Du behöver utredas av en husläkare eller en
internmedicinskt specialistläkare.

Antiinflammatoriska läkemedel är ju förutom träning den behandling som står till buds och Du behöver den säkert i någon form för att få en någorlunda bra livskvalitet.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artrit bl a i knäna o nu fingerleder

2017-10-17 | 11:31

av Ulla Lindqvist

Reumatolog tar inte emot mej. Vad gör jag?

2017-10-17 | 11:53

av Ulla Lindqvist

Gikt eller Psoriasisartrit?

2017-10-17 | 12:14

av Ulla Lindqvist

Kan artriten ge symtom i tandköttet?

2017-10-17 | 12:38

av Ulla Lindqvist

polymyalgireumatica och psoriasisartrit samtidigt?

2017-10-17 | 12:24

av Ulla Lindqvist

Jag går på Treo Comp sedan 20 år tillbaka

2017-10-17 | 12:46

av Ulla Lindqvist

Biologiska läkemedel som inte påverkar levervären?

2017-10-17 | 15:24

av Ulla Lindqvist

Lågt blodvärde - följd av artriten?

2017-10-17 | 15:35

av Ulla Lindqvist

Kan psoriasis bädda för diabetes och hjärtinfarkt?

2017-10-17 | 15:54

av Ulla Lindqvist

Smärta - kan det vara psoriasis artrit?

2017-10-17 | 16:20

av Ulla Lindqvist

Psoriasisartrit, handartros eller annat?

2017-10-17 | 20:17

av Ulla Lindqvist

Tål inte de vanligaste preparaten

2017-10-17 | 23:57

av Ulla Lindqvist

HUR kunde detta ske trots Enbrel?

2017-10-18 | 19:14

av Ulla Lindqvist

Hjälp

2017-10-24 | 13:49

av Ulla Lindqvist

Finns det bättre medicin?

2017-10-18 | 00:14

av Ulla Lindqvist


Annons
Annons
Annons
Annons