Fråga optikern

Ställ dina frågor om synen, ögonen, glasögon, linser eller laseroperation till leg. optiker Peter Vetterskog. Fråga optiker Peter Vetterskog 

Jag gick optikerprogrammet på Karolinska Institutet där undervisningen sker på Karolinska Insitutet, Kungliga Tekniska Högskolan samt S:t Eriks Ögonsjukhus. Optikerprogrammet är en 3-årig högskoleutbildning och handleds av såväl optiker som ögonläkare m.fl. Utbildningens tyngd ligger på synproblem och ögonsjukdomar. Efter examen har jag arbetat i ett flertal butiker och kedjor både i Sverige och Norge.

Sedan 2011 driver jag optikerbutiken Medoptik tillsammans med min syster som också är leg. optiker. Vi arbetar dagligen med ögonhälsa och grundliga synundersökningar.


Fråga   Ögon

Ssri/utbrändhet och synproblematik

Hej! Jag blev totalt utbränd i december 2014 och har sedan dess kämpat med mediciner och samtalskontakter. Hursom helst,jag var hos optikern då i samma veva i december och dom sa att jag såg som en hök på långt håll men hade litet brytningsfel. Jag äter just nu ssri som heter Paroxetin samt oxascand sedan några månader tillbaka. Har senaste månaden eller 2 månader märkt att jag börjat se riktigt suddigt med ena ögat främst på långt håll och att jag blir väldigt trött snabbt och får huvudvärk om jag tillexempel är ute och går och så. Var nu i veckan hos optikern eftersom jag trodde att ja kanske inbillade mig det här med synen men då efter ett ordentligt syntest visade sig det att jag blivit närsynt på vänster öga och börjar även bli lite grann på höger öga. Samt att jag har brytningsfel. Är detta normalt att det bara kommer sådär i 26års ålder på loppet av några månader ? Kan mina mediciner göra att det "ser ut som" att jag är närsynt? Om ni förstår hur jag menar. Sen försvinner närsynhets besvären när jag slutar ta medicinen? Och jag undrar även om det kommer att bli värre med åren? Har beställt glasögon. Ursäkta för mitt långa inlägg men fick inga direkt konkreta svar utav optikern. Mvh Linda

Svar:

Hej Linda!

Synfel kan man få när som helst i livet. Ögonen är väldigt avancerade och komlext byggda så det är snarare konstigt om man aldrig får något synfel. Varför man får synfel kan bero på många olika orsaker bl.a. vissa mediciner som SSRI. Så det är inte helt osannolikt att ditt synfel är en biverkning av medicinen. I bland kan synfelet gå tillbaka när man slutar med medicinen. SSRI brukar man ofta äta under lång tid, allt från något år till resten av livet för att få bäst effekt. Hur länge avgör din läkare. Jag tycker du har gjort rätt som skaffat glasögon eftersom de löser dina synproblem. Sen om synen skulle ändras och gå tillbaka om du slutade medicinen kan ingen svara på.

De flesta synfel brukar bli värre ju äldre man blir. Generellt brukar man behöva öka på styrkan lite vart tredje år, men det finns så klart undantag åt bägge hållen. Vissa har samma styrka på glasögonen i 10-20 år och vissa kan behöva byta varje år. Eftersom du är närsynt finns det chanser att synfelet går tillbaka och blir bättre när du närmar dig 60-årsåldern. 

Hoppas du fick lite svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar

Peter Vetterskog, Leg. Optiker på Medoptik


Annons
Annons
Annons
Annons