Fråga doktorn

Fråga   Hud & hår

Finnar av hormonförändringar

Jag är en 20-årig tjej som har haft problem med finnar sedan tidiga tonåren. Jag har en hy som är ganska fet i t-zonen (panna,näsa,haka), och det är även där jag haft mest problem med finnar. Men nu för bara något år sedan började det blossa upp stora smärtsamma finnar på kinderna, främst under mensperiod (några dagar innan mensen ska komma). Jag har aldrig haft problem med finnar på kinderna tidigare så vad kan detta bero på? Kan det ha något med hormoner att göra?

Svar:

Hej

Vanligast beror akne på hormonförändringar i kroppen, till exempel i puberteten eller vid menstruation. När man får mer hormoner ökar talgproduktionen inom områden som ansikte, bröst och rygg, där talgkörtlar är tätt grupperade. Att akne sitter på kinderna är inte alls ovanligt. Om du har mycket akne, vänd dig till din vårdcentral för råd och eventuell remiss till dermatolog.

Mvh

Nyligen besvarade frågor inom samma område

Rubrik Besvarad
Medicinering

2017-06-8 | 17:52

av Robert Holik

Kost

2017-06-8 | 17:46

av Robert Holik

Diagnos

2017-06-8 | 17:38

av Robert Holik

HS

2017-06-8 | 17:26

av Robert Holik

Stress förvärrar den HS?

2017-06-8 | 17:23

av Robert Holik

Penicillin

2017-06-8 | 17:15

av Robert Holik

Forskningen

2017-06-8 | 16:46

av Robert Holik

Måttlig HS - vad funkar bäst?

2017-06-8 | 15:46

av Robert Holik

Solning

2017-06-8 | 15:45

av Robert Holik

Förhindra lukt

2017-06-8 | 15:44

av Robert Holik

Kombination HS och psoriasis

2017-06-8 | 15:11

av Robert Holik

Penicillin alltför ofta+ ny böld

2017-06-2 | 18:22

av Robert Holik

Vad är symptomen?

2017-05-31 | 21:51

av Robert Holik

Behandling HS

2017-05-31 | 15:29

av Robert Holik

Sår mellan fingrarna på barn

2016-11-7 | 11:14

av Mats Berg


Annons
Annons
Annons
Annons