Träningsövningar för dig med artros - fysioterapeuten visar

Träning och viktnedgång kan bidra till att bromsa utvecklingen av artros, minska smärtorna och förbättra kroppens funktion. Men räcker promenader som träning? Och hur vet man om man tränar rätt eller inte? Här svarar Per Östberg, legitimerad fysioterapeut, Adolf Fredriks Fysiocenter, på frågor om artros och träning.


Publicerad den: 2019-12-06
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

(Se även filmen med träningsövningar längre ner i texten)

Man kan drabbas av artros i så gott som alla leder. Vanligast är att knän, höfter och händer drabbas. Symtomen på artros skiljer sig något från person till person. Hos vissa kommer symtomen smygande, med ökad stelhet och belastningssmärta. Hos andra kan symtomen komma plötslig i samband med en skada eller vridning till exempel.

Tecken på artros i olika leder:
  • Artros i fingrarna kan göra att fingerlederna blir knotiga, stela och ömma. Tumbasen är till exempel ett vanligt ställe för artros.
  • Ryggbesvär kan bero på artros i de många leder mellan kotorna.
  • Artros i stortåns bas kan göra att tån blir stel och öm .
  • Knäartros kan ett svullet och stelt knä som smärtar.
  • Artros i höften ger ofta smärta och stelhet.

Symtomen behöver inte kännas lika mycket hela tiden. Ibland kan man ha sämre perioder, ibland bättre.

Annons
Annons

Bromsa utvecklingen av artros

Man kan inte bli av med artros helt, men man kan bromsa sjukdomsutvecklingen av artros och minska symtomen med hjälp av träning och viktnedgång.

Träning stärker musklerna vilket skyddar leden och förbättrar böjningsförmågan, balansen och förbättrar hälsan i stort. Träningen kan också göra att man håller vikten under kontroll. Övervikt är nämligen starkt knuten till artros, och i vissa fall kan därför viktnedgång vara nödvändigt.

Vilken typ av träning är bra vid artros?

– Styrketräning är väl det som är allra bäst, för då får vi belasta varåa muskler och leder och på så sätt främja muskeltillväxten. Brosk och ledytan mår också bra av belastning, säger Per Östberg, legitimerad fysioterapeut, Adolf Fredriks Fysiocenter.

Samtidigt är det, som oftast, bra med variation. Träningen får gärna innehålla aktiviteter som förbättrar rörligheten, muskelstyrkan och uthålligheten.

Övningar för dig med artros

I filmen här nedan visar fysioterapeuten Per Östberg några träningsövningar som du med artros i höft, knä, axel, nyckelbensled, tumme och tå kan ha användning av.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Tidigare användare 2020-01-18 09:09 (7 månader sen)

    Hej! Fick en ny höft i maj 2019.Nu helt plötsligt känner jag att det gör obetydligt ont som jag inte känt förut.
    Är höftkulan på väg att lossna? Tränar på Friskis o Svettis ca: 1-2 ggr. i veckan samt cyklar hemma på motionscykel. Skall påpeka att jag ör överviktig lyckades gå ner 13 kg. före operation men har mycket kvar!

  • Avatar Elina Mattsson 2019-12-19 11:32 (8 månader sen)

    Tack för era kommentarer! Det är inget ljud på filmen med övningarna, utan bara musik. Den första filmen med intervju har dock ljud, där berättar Per om vad man ska tänka på när man tränar med artros. / Elina, redaktör

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-10 14:45 (8 månader sen)

    Hej jag har artros i visa delar i kroppen och har tyvärr mycket ont ständigt Vad kan man göra. Hälsning. Nahid

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-10 00:47 (8 månader sen)

    Utmärkta, lätta instruktioner . Trivsamt med musik. / tal behövs ju ej då terapeuten visar så bra och instruktivt/.
    Det gäller bara att upprepa dessa rörelser minst 10 gånger per dag.....

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-9 17:10 (8 månader sen)

    Och varför inte våga inse att all mjölmat och gluten är en källa till smärta och att den lindras om man helt fasar ut allt mjöl & gluten?

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-9 16:04 (8 månader sen)

    Netdoktors antiaryrosrörelser var mycket bra - och gratis. Det gjänar ingenting till att betala pengar varje månad för att få "Joint Academis" övningar. På flera ställen på nätet kan man dessutom få flera gratisövningar!

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-9 14:53 (8 månader sen)

    Musikljudet i filmen bör sänkas, så man hör bättre vad han säger.

  • Avatar karin persson 2019-12-7 22:57 (8 månader sen)

    Hej dessa övningar skulle inte jag kunna utföra ,det kanske är meningen att man gör dessa
    övningar när man inte har ont .
    Vänligen

  • Avatar Tidigare användare 2019-12-6 23:13 (8 månader sen)

    Tag bort musiken till videon med fysioterapeuten som visar träningsövningar!
    Det går knappt att höra vad människan säger. Man tror inte att netdoktor.se tillåter sådana dumheter.


Annons
Annons
Annons