Fråga doktorn

Fråga   Ögon

Kan min syn ha försämrats av PUVA-behandling?

För 12 år sedan fick jag 2 puva-behandlingar för min psoriasis. Jag har nu blivit närsynt och att linsen är lite grummlig fick jag höra. Jag lider lite av detta för jag känner inte igen folk ute, kan knappt läsa skyltar. Jag har glasögon men dom behöver jag inte när jag läser för då blir jag yr i huvudet. Dom har jag när jag tittar på tv mm. Jag inbillar mig att min syn har blivit dålig på grund av att jag har puvat .Jag hade solglasögon på mig. Har läst att grå starr kan vara en biverkinig. Är detta riktigt?

Svar:

Vid 25 års ålder fick du PUVA-behandling två ggr, du använde då skyddsglasögon. Nu 10-12 år sedan har du fått konstaterad närsynthet och linsgrumling.

Glasögonen hindrar att skadlig strålning drabbar ögonen och det förefaller inte sannolikt att din starr orsakats av PUVA-behandlingen. Din närsynthet som har kommit sent och kan hänga ihop med din starr.

Med vänlig hälsning
Elisabeth Aurell
Leg. läk. ögonspecialist

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Hål i gula fläcken

2014-05-23 | 13:45

av Björn Steen

ögonbesvär

2014-05-23 | 00:09

av Björn Steen

Ärftlighet

2014-05-22 | 18:29

av Björn Steen

Kvinna 52 år

2014-05-22 | 13:56

av Björn Steen

Pigmentfläckar på macula?

2014-05-21 | 17:39

av Björn Steen

Nya linser via operation/gula fläcken?

2014-05-20 | 20:37

av Björn Steen

Vad kan jag göra, har förändringar och arbetar mycket framför datorn?

2014-05-20 | 13:45

av Björn Steen

blåbär och om undersökning

2014-05-19 | 22:34

av Björn Steen

Monica

2014-05-19 | 20:11

av Björn Steen

Gula fläcken?

2014-05-19 | 19:56

av Björn Steen

Misstänker GPC

2011-08-26 | 12:13

av Per Sandkull

svår form av Sklerit

2011-08-2 | 17:48

av Per Sandkull

Kan man förebygga gråstarr?

2011-07-5 | 20:59

av Per Sandkull

GPC

2011-05-8 | 19:31

av Oliver Bjelkin

grå starr

2011-04-1 | 16:38

av Per Sandkull


Annons
Annons
Annons
Annons