Skärmtid minskar småbarns ordförråd och kan skada hjärnan
Intervju | Barn |

Skärmtid minskar småbarns ordförråd och kan skada hjärnan

Hjärnforskaren Patricia Kuhls slår fast att skärmtid för småbarn inte bara är skadligt utan även kan påverka språkutvecklingen. En studie med spädbarn under 16 månader visar att ju fler skärmtimmar desto färre inlärda ord jämfört med de barn som inte ser på skärm alls.


Publicerad den: 2018-01-05
Författare: Marianne Lagerbielke, Journalist

Annons

Professorn och hjärnforskaren Patricia Kuhl, vid University of Washington i Seattle, visade för några år sedan med en så kallad MEG-maskin (magnetoencephalography) att när spädbarn hör sina föräldrar tala så aktiveras inte bara hjärnans språkcentra utan även områden i hjärnan som styr barnets motorik. Den nya tekniken, MEG-maskinen, ger forskarvärlden helt ny information om både språkinlärning och hjärnutveckling.

MEG babyoliver wide

Sex månader gamla Emma lyssnar på två olika språk genom hörlurarna. I MEG-maskinen syns hennes hjärnaktivitet och att när hon hör ett ljud på sitt språk så lyser hörselcentrum upp – som också verkar aktivera andra områden i hjärnan. Vid spädbarnets födsel har den 100 miljarder neuroner. Vid tre års ålder har de 15 000 synapser per neuron, vilket är tre gånger så mycket som vuxnas synapser, vilket är en av förklaringarna till att småbarn har lättare för att lära sig främmande språk. Bild: University of Washington

– Med hjälp av MEG-maskinen kan vi se att spädbarnets hjärna är oerhört känslig för språkljud och reagerar instinktivt på förälderns röst. Tidigare forskningsteorier sa att tal och språk är separerade från varandra och att tal bara är en aktivitet mellan munnen och öronen, men ny forskning visar språk är både lexikon och grammatik och att kopplingen mellan den fonologiska och grammatiska nivån är väldigt starkt sammansvetsad, berättar Patricia Kuhl.

Spädbarnet får byggstenarna till språket genom att lyssna, men det är i samspelet med vuxna som barnet lär sig vilka byggklossar som är rätt, vilka ljud språket innehåller och hur grammatiken fungerar. Forskningsstudier visar att föräldrar som pratar mycket med sin bebis samtidigt som de har ögonkontakt resulterar i en snabbare språkinlärning och ett större ordförråd.

Om språkutveckling

Än idag finns ingen forskning som klargör hur barnet uppfattar eller processar bilder på en skärm och inte heller om det gör någon stor skada. Däremot vet man att ett barn lär sig något nytt varje dag och sammankopplingar i hjärnan bildas genom vårt sociala samspel.

Påskynda språkinlärning och hjärnutveckling:

Prata bebisspråk/på ett förälderligt och kärleksfullt sätt med ditt spädbarn, sakta ner talet, höj och sänk rösten, betona orden. Kombinera fysisk närvaro med social interaktion samtidigt som du pratar med ditt barn. Ha alltid en skallra, en bok, ett par nycklar eller en favoritleksak till hands om barnet är kinkigt istället för mobilen.

Kan man kompensera för mycket skärmtid för småbarn?

Patricias tips: Ta bort skärmen helt och ersätt det med klassiska leksaker som byggklossar, bilar, tåg, dockor, kaffeserviser, pussel. Spela rollspel, lek affär, läkarbesök, att ni lagar mat – i princip alla lekar där man socialiserar och pratar.

Gemensam skärmtid

Vid tre till fyra års ålder, när skärm blir allt vanligare, är det bra att göra barnet sällskap vid skärmtittandet. Prata om det ni ser tillsammans och sätt ord och känslor på det som visas – gemensam skärmtid hjälper barnet att bearbeta upplevelsen.

Sunda skärmvanor

Smarta telefoner stör det sociala samspelet bland såväl barn som vuxna. Ska man ge barn sunda mobilvanor gäller det att själv ha hälsosamma skärmvanor. Bra familjeregler kan vara att inte se på någon skärm innan nattsömnen, ljudlösa mobiler vid matbordet, mobilfria zoner i hemmet och en daglig maxtid för skärmtittande utifrån barnets ålder.

Skärmar skadliga för barn under två år

I en annan av Patricia Kuhls forskningsstudier fick amerikanska bebisar som var nio månader gamla gå i en slags lekskola en timme per dag med kinestalande lärare. Vid tio- och en halvmånads ålder hade barnen lärt sig uppfatta fonemen (betydelseskiljande språkljud) lika bra som infödda kinesiska barn. I studien gjordes även ett försök att lära de amerikanska spädbarnen kinesiska genom att se på skärmar.

Till en början fattade bebisarna intresse för skärmarna, kröp fram, tittade och rörde vid skärmen men hjärnskanningen visade ingen hjärnaktivitet alls. Vid beteendemätningarna efter skärmexponeringarna framkom att spädbarnen inte lärt sig någonting alls. I en annan studie med spädbarn under 16 månader upptäcktes att ju fler skärmtimmar desto färre inlärda ord. Vid en kvantifiering uppskattades att varje timmes skärmtittande per vecka minskade ordförrådet med fem till sex ord jämfört med kontrollgruppen med spädbarn som inte tittade på skärm alls.

Annons
Annons

– Bevisen för att skärmar inte är bra för spädbarn är väldigt starka idag, det finns till och med studier som visar att skärmtittande (för barn under två år) är skadligt. Det sociala samspelet mellan spädbarn och föräldrar är väldigt viktigt för den sociala, känslomässiga, kognitiva och språkliga utvecklingen. Om man sätter ett barn under två år framför en skärm plockar man bort något som är oerhört värdefullt för barnet. Just pratandet, läsandet, interagerande skapar nervkretsar i hjärnan, menar Patricia Kuhl.

Annons
Annons

Padda eller tv


Någon jämförande forskning mellan smarta telefoner, paddor och tv och om det är någon skillnad mellan hur de påverkar barn under två år finns ännu inte. Däremot visar MEG-maskinen att tv-tittande inte ger någon hjärnaktivitet alls och att när barnet trycker igång någon film på paddan ses en svag aktivering i barnets hjärna i samband med fingerrörelsen. Däremot verkar det som att barn som sitter tillsammans med andra barn och tittar på skärm lär sig mer. Det visar inte varandra någonting, men inlärningen kommer igång när de har en människa bredvid sig.

– Allra mest lärande sker när en vuxen pratar med sitt barn och samtidigt har ögonkontakt. När det sker syns en omedelbar och stark hjärnaktivitet i MEG-maskinen. Kopplingarna i småbarnshjärnan formas genom det sociala samspelet. Just imitationer är väldigt starka mekanismer för tidig inlärning och inte bara när det gäller språk utan allt annat som vi människor gör, förklarar Patricia Kuhl.

Om Patricia Kuhl

Patricia Kuhl är professor vid Speech and Hearing, University of Washington i Seattle. Hennes forskning kring spädbarnets tidiga perception av taljud har skapat ett mångårigt samarbete med Stockholm Babylab vid Stockholms Universitet. 2014 besökte hon Sverige och höll en föreläsning på Kungliga Vetenskapsakademien samt promoveras till hedersdoktor vid Institutionen för lingvistik, Stockholms Universitet. Läs mer om Patricia Kuhl här.

Utmärkelser

  • White House Speaker on Early Learning and Learning to Read: President and Mrs. Clinton 1997, First Lady Laura Bush 2001, President Obama 2014. 
  • IPSEN Fondation’s Jean-Louis Signoret Neuropsychology Prize: Paris, Nov 29, 2011
  • William James Lifetime Achievement Award, Assoc. for Psychological Science, 2013
  • Honoris Causa Doctor, Stockholm University, Presented in the Nobel Hall, 2014
  • George A. Miller Prize in Cognitive Neuroscience, 2015
  • Seattle Hall of Fame: 125 Most Influential People in 50yr History, Patricia Kuhl, 2016

Övrigt

Publicerade forskningsstudier hittar du här.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Kent-Olof Söderqvist 2018-01-8 15:47 (6 månader sen)

    Frankrike förbjuder mobiler i skolan
    Frankrikes skolminister Jean-Michel Blanquer meddelade den 10 december i en TV-intervju att mobiltelefoner förbjuds i franska skolor till och med högstadiet. Han framförde även att det vore bra ur hälsosynpunkt om barn upp till sju års ålder inte använde skärmar alls. Den franska skollagen förbjuder redan användning av mobiler under lektionerna.
    Under presidentvalskampanjen lovade president Emmanuel Macron att förbjuda mobiler i skolan, vilket skolministern nu alltså meddelar att man kommer att genomföra från och med höstterminen 2018.
    Skolminister Blanquer tillade även att
    ” Det vore bra ur hälsosynpunkt att barn före sju års ålder inte tillbringar för mycket tid, eller ingen tid alls, framför skärmar”
    Inom det franska skoldepartementet håller man på att förbereda hur förbudet praktiskt kan genomföras, exempelvis med hjälp av låsbara boxar.
    Beslutet och beskedet om att barn upp till 7 års ålder inte bör använda skärmar alls eller mycket litet bör ses i ljuset av den franska myndigheten ANSES omfattande expertutredning om hälsorisker för barn med användning av trådlös teknik och skärmar som publicerades 2016. Utredningen, som fokuserade på risker för barn under 7 år, visade att barns psykiska hälsa och kognitiva förmåga (inlärning, minne) riskerar att försämras vid användning av skärmar och trådlös teknik. ANSES kom också fram till att barn absorberar mer strålning från mobiler och annan trådlös teknik än vuxna samt att gränsvärdet inte är anpassat för någon individ under 130 cm.
    Mobilen är redan förbjuden i skolsalarna sedan den 12 juli 2010 enligt den franska skollagen (article L511, code de l’éducation).
    Strålskyddsstiftelsen som sedan flera år verkar för En strålningsfri skola där mobiler inte används, välkomnar Frankrikes beslut och hoppas att det leder till att Sverige följer efter. De nya sk ” smarta mobilerna” sänder ut mycket mer mikrovågsstrålning än äldre modeller och när 30-40 elever sitter tätt i ett klassrum med både mobiler och trådlösa surfplattor eller datorer blir det mycket hög strålning:
    - Barn och ungdomar utsätts för mycket hög strålning från mobiler, trådlöst uppkopplade datorer samt WiFi-routrar mm i skolan i dag. Ingen undersökning eller forskning visar att det skulle vara riskfritt. Ingen riskutvärdering har gjorts innan den trådlösa tekniken massinfördes i skolan. Tvärtom har vi en växande mängd forskare och läkare som varnar för betydande hälsorisker och som begär att trådlös teknik inte används i skolan.
    - Våra barn och ungdomar utsätts för ett gigantiskt experiment som gynnar ett fåtal, de stora IT-företagen, men riskerar att få allvarliga negativa följder och har redan skadat många, säger Mona Nilsson från Strålskyddsstiftelsen.

  • Avatar Mikael Heimann 2018-01-8 16:51 (6 månader sen)

    Artikeln är delvis felaktig då den drar alldeles för definitiva slutsatser av Pats mycket intressanta forskning. Skrämselrubriker som används här riskerar att skapa rädsla när sanningen är att vi inte vet tillräckligt än. Det handlar lika mycket om hur skärmar används (de kan vara lika bra som böcker). T ex om den används tillsammans med en vuxen som kan förklara och utveckla det som man tittar på. Vidare handlar det om hur ofta ett litet barn använder en surfplatta. Små barn har svårt att generalisera 2D information tillvår verkliga 3D värld. Det gäller både skärmar och böcker.
    Mikael Heimann
    professor
    Linköpings universitet

  • Avatar Maria Norberg 2018-01-8 19:01 (6 månader sen)

    Detta behöver spridas på barnvårdscentraler, förskolegrupper och på föräldrasiter på nätet så vuxna inser hur viktigt deras interaktion med barnet/barnen är och inte tar fram en padda eller mobil för att undgå interaktionen med barnet


Annons
Annons