Onödiga akutbesök – inte patientens fel
Antalet besök på landets akutmottagningar ökar och enligt den nya studien, som även publicerats i Läkartidningen, steg siffran med 21,1 procent mellan 2009 och 2014.
Resultaten från studien visar att fyra av fem patienter, det vill säga 80 procent av patienterna som uppsöker vård på akutmottagningen på USÖ har varit i kontakt med annan sjukvård före besöket. Patienter som har förhållandesvis allvarliga sjukdomar kommer till akuten via ambulans men en tredjedel av besöken görs efter telefonhänvisning. Då handlar det oftare om sjukdomstillstånd som inte alls är allvarliga.
”Detta skulle kunna uttolkas som att telefonhänvisning på systemnivå överutnyttjar akutmottagningen för patienter som inte bedömts behöva ambulanstransport.” skriver författarna till studien.
Kommentera denna artikel
Varför inte säga rakt ut att det är 1177 som är "boven"? De har missat några allvarliga fall och är nu så försiktiga att de skickar alla till akuten!
Jag ringde kl 04 för jag hade så otroligt ont i mellangärdet och ville väl egentligen bara prata med någon om vad det kunde vara- Åk till akuten! Jag försökte säga att det väl kunde vänta till en mer kristlig tid men nej!
Åk direkt NU!!!! Så det gjorde vi (fick väcka maken) och där fick vi sitta till klockan 07.30! "Vi börjar inte förrän då och det vet dom på 1177!" SUCK!
Förvånar mig inte de gånger jag har ringt sjukvårdsupplysningen, för i princip enkla åkommor har svaret varit åk till sjukhusets akutmottagning. I alla fall har hjälp kunnat ges av en sköterska/läkare på en vårdcentral.
Inga har kommenterat på denna sida ännu