Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Cancer

Förskolan central för barn med cancer

Kontakten med förskolan är viktig för mindre barn som drabbas av svår sjukdom, visar en ny avhandling från högskolan i Borås. ”De vill inte sluta existera bara för att de inte är på plats”, säger barnsjuksköterskan Laura Darcy.

Publicerad den: 2015-11-23

Annons

Laura Darcy har följt 13 barn som är mellan ett och sex år gamla, från att de fick sin cancerdiagnos och tre år framåt. Tanken med studien var att lyfta fram barnens perspektiv på hur det är att leva med en svår sjukdom. Hon har gjort djupintervjuer med varje barn och då kom det fram att förskolan hade en central roll. Att inte bli bortglömd var också viktigt för barnen.

– En liten tjej som jag pratade med var så ledsen. Förskolan hade glömt att bjuda in henne på sommaravslutningen. Så det var därför hon var ledsen, inte för behandlingar eller hälsan, säger Laura Darcy till Sveriges Radio.

Vill inte sluta existera

Andra viktiga aspekter var att barnens klädkrok får hänga kvar på förskolan samt att deras bilder finns kvar på väggen.

Annons
Annons

– De vill inte sluta existera bara för att de inte är på plats.

Ulrika Karlsson är konsultsjuksköterska vid Barncancercentrum på drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg. Hon uppmanar förskolor att våga ta mer plats och fortsätta fråga efter barnen samt bjuda in dem till utflykter och utelek.

– Även om man sitter i vagnen upplever barnet stimuli, och så somnar man oftast på väg hem i vagnen. Men då har man i alla fall sett livet.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.