Fråga doktorn

Fråga doktorn är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar om hälsa, medicin och sjukdomar. Ett urval av de frågor som kommer in väljs ut och besvaras av Sveriges ledande medicinska experter inom området. Här kan du också ställa frågor till företag och förbund vars experter besvarar frågor inom deras specialområde. Du kan också hitta alla redan besvarade frågor här nedan.

Jag har fått ont igen i min fot som jag vrickade för någon månad sedan. Vad kan det bero på?

Jag vrickade höger fot för någon månad sedan. Den blev helt bra , men nu har det börjat att göra ont i den igen. Detta händer främst när jag har gått mycket. Det gör mest ont på ovansidan av foten. Det bultar och värker. Vad beror detta på?
Avatar Stefan Gantelius
specialist i ortopedi, ortopedkliniken, Astrid Lindgrens Barnsjukhus
2004-11-26 19:06

Svar

När man vrickar en fot uppstår oftast en skada på ett eller flera av de ligament som stabiliserar fotleden. Ofta ger skadan också en primär svullnad i form av en blödning. Pga. skadan får man sedan svårt att belasta foten pga. smärta. Smärtan i sin tur orsakar inaktivitet vilket ytterligare bygger på svullnaden som ökar smärtan… En ond cirkel. När svullnaden lagt sig har ofta foten varit inaktiv i ett par veckor och således har styrka, stabilitet och rörlighet gått förlorad. I ligamenten sitter också en sorts känselkroppar som skadas. Dessa ger normalt kroppen information om hur foten är positionerad. Skadan på dessa känselkroppar ökar risken för att ”slå upp” skadan igen.


Efter en fotledsdistorsion (fotvrickning) är det av största vikt att försöka undvika ovan nämnda onda cirkel. Minska svullnaden direkt vid skadetillfället med omedelbar omlindning av foten och högläge. Kyla har ingen effekt på svullnaden men kan ibland upplevas som smärtstillande och skönt. Inled mobiliseringen tidigt med stöd av kryckkäppar. Försök att gå med ett så normalt gångmönster som möjligt. Använd kryckorna för att minska belastningen. Börja tidigt med att träna upp styrka, balans och positionssinne med balansövningar. Oftast räcker det med att träna enbensstående till att börja med. Svårigheten kan ökas genom att stå på en madrass, en kudde eller genom att man blundar. Träna regelbundet och fuska inte! Man kan återgå i idrott så snart som smärtan tillåter. Dock rekommenderas tejpning eller stöd av någon typ av fotledsortos (fotledsstöd/skydd) initialt.


Ibland resulterar en vrickning i en fraktur i änden på något av underbenets ben, ”fotknölarna”, eller på ett mellanfotsben. Ofta ger detta en kraftigare smärta redan vid skadetillfället medan en vrickning oftast gör mer ont efter en tid när svullnaden tillkommit.


Att man får ont när man återupptar träningen efter att man upplevt att foten varit bra kan bero på att man gärna startar upp för hårt och fortsätter träna på den nivå man var när man skadade sig och glömmer att man varit stilla en tid och därför successivt måste träna sig tillbaka. Har man varit besvärsfri en tid är sannolikheten för en ”missad” fraktur mycket liten.


Lycka till med träningen!