Kosthållning vid högt kaliumvärde


Uppdaterad den: 2013-01-03
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Kaliumreducerad kost är en förebyggande åtgärd mot för höga halter av kalium i blodet, hyperkalemi. Även om de flesta livsmedel innehåller kalium är det fullt möjligt att reducera kaliumintaget genom särskild tillagning eller genom att äta mindre av vissa livsmedel.

Vad är kalium?

Kalium är ett mineral som finns i många livsmedel, och särskilt i frukt och grönsaker. Det är ett näringsämne som är nödvändigt för normal muskel- och hjärtfunktion och för att upprätthålla vätskebalansen i kroppen. Njurarna reglerar mängden kalium i blodet.

För en del människor kan det emellertid vara farligt att få i sig för mycket kalium. Hos patienter med hyperkalemi är det kronisk njursvikt eller andra tillstånd som reducerar njurarnas utsöndring av mineralet. Detta leder till att det blir för mycket kalium i blodet. En kaliumfattig kosthållning kan minska risken för hyperkalemi, så att patienten får bättre kontroll över kaliumnivån i blodet.

Annons
Annons

Var finns kalium?

Nästan alla livsmedel innehåller kalium. Mineralet finns särskilt i många frukter och grönsaker, men det finns också i mjölkprodukter, nötter, frön, baljväxter och i vissa spannmålsprodukter.

Hur mycket kalium behöver jag?

Rekommenderat dagligt intag av kalium är 4 gram. För personer som rekommenderats kost med lågt kaliuminnehåll är den rekommenderade dosen mellan 2 och 3 gram. Rekommendationerna från Livsmedelsverket är 3,5 gram dagligen för män och 3,1 gram för kvinnor.

Vad kan du göra för att reducera kalium i kosten?

Eftersom nästan all mat innehåller kalium kan du begränsa kaliumintaget genom att välja kaliumfattiga livsmedel. Observera att om du äter stora portioner kaliumfattig mat kan det totala intaget bli större än om du äter små portioner kaliumrik mat. Det är också möjligt att reducera kaliuminnehållet i grönsaker genom andra åtgärder:

Annons
Annons
  • Lägg frysta eller färska grönsaker i vatten i minst två timmar innan tillagning. Vattnet drar ut en del kalium ur grönsakerna.
  • Skär grönsakerna i tunna skivor. Grönsaker med skal bör skalas innan de skärs.
  • Koka fryst frukt och frysta grönsaker i vatten. Häll ut kokvattnet. Skölj och torka noggrant innan du äter.
  • Skölj och torka konserverade frukter och grönsaker noggrant innan du äter dem.
  • Kontrollera näringsvärdet på etiketten för att se om maten innehåller kalium.
  • Undvik saltersättningar. Många ersätter natriumklorid (vanligt bordssalt) med kaliumklorid. Saltfria örtblandningar och kryddor går bra.
  • Begränsa intaget av livsmedel som innehåller mycket kalium, se nedan.

Livsmedel som har högt kaliuminnehåll

En kost som är rik på fullkorn kan motverka kroniska sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Men fullkorn innehåller mycket kalium och rekommenderas därför inte för patienter med för mycket kalium i blodet. En kaliumfattig kost består i huvudsak av lite frukt och grönsaker.

Några livsmedel med högt kaliuminnehåll:

  • Frukter: aprikos, banan, kokosnöt, melon (cantaloupemelon och honungsmelon), torkad frukt (fikon, russin, katrinplommon), kiwi, mango, papaya, nektariner, granatäpple, apelsin (inklusive apelsinjuice), päron.
  • Grönsaker: avokado, bambuskott, rosenkål, chilipeppar, grönsaksjuice, kålrabbi, pumpa, morot, sötpotatis, kokt spenat, kokt broccoli, oliver, pickles, tomater (inklusive såser, juice, ketchup).
  • Andra livsmedel: kli, fullkorn, müsli, bönor, ärtor, linser, nötter, mjölk, mjölkprodukter, yoghurt, fisk, nötkött, choklad, färdiglagade såser, sportdrycker, lakrits, saltersättningar.

Livsmedel som har lågt kaliuminnehåll

Du kan äta kaliumfattiga livsmedel regelbundet, men undvik stora portioner.

Några livsmedel med lågt kaliuminnehåll:

  • Frukter: äpplen (inklusive äppeljuice), konserverade aprikoser, björnbär, blåbär, körsbär, tranbär, druvor, grapefrukt, mandarin, ananas, hallon, jordgubbar.
  • Grönsaker: sparris, kokt morot, kokt kål, stjälkselleri, gurka, svamp, lök, gröna bönor, grönpeppar, rabarber, rå spenat.
  • Andra livsmedel: kyckling, kalkon, tonfisk, cervelatkorv, ägg, räkor, pasta, vitt ris, kaffe, te, cheddarost, keso.

Annons
Annons
Annons