Kosthållning vid högt kaliumvärde

De flesta livsmedel innehåller kalium. I regel behöver man inte tänka på sitt kaliumintag eftersom kroppen reglerar kaliumnivån genom utsöndring av kalium via njurarna.

Uppdaterad den: 2020-07-24
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare allmänmedicin och med. dr., medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Kroppen reglerar själv kaliumnivån i blodet, varför de flesta inte behöver tänka på hur mycket kalium de får i sig. Användning av vissa läkemedel eller njursjukdom gör att vissa har för hög kaliumnivå i blodet, hyperkalemi. Då kan ibland kaliumreducerad kost, genom särskild tillagning eller genom att äta mindre av vissa livsmedel, rekommenderas.

Vad är kalium?

Kalium är ett mineral som finns i många livsmedel, och särskilt i frukt och grönsaker. Det är ett näringsämne som är nödvändigt för normal muskel- och hjärtfunktion och för att upprätthålla vätskebalansen i kroppen. Njurarna reglerar mängden kalium i blodet.

För en del människor kan det vara farligt att få i sig för mycket kalium. Hos personer med hyperkalemi är det kronisk njursvikt eller andra tillstånd som minskar njurarnas utsöndring av kalium. Detta leder till att det blir för mycket kalium i blodet. En kaliumfattig kosthållning kan minska risken för hyperkalemi, så att bättre kontroll över kaliumnivån i blodet hålls.

Annons
Annons

Var finns kalium?

Nästan alla livsmedel innehåller kalium. Mineralet finns särskilt i många frukter och grönsaker, men det finns också i mjölkprodukter, nötter, frön, baljväxter och i vissa spannmålsprodukter.

Hur mycket kalium behövs?

Normalt dagligt intag av kalium är 4–5 gram. Rekommendationerna från Livsmedelsverket är 3,5 gram dagligen för män och 3,1 gram för kvinnor. För personer som rekommenderats kost med lågt kaliuminnehåll är den rekommenderade dosen mellan 1,5 och 3 gram.

Vad kan man göra för att minska kalium i kosten?

Kaliumminskande tillredningsmetoder
Kalium löses lätt i vatten vid blötläggning, kokning och konservering. Genom att följa hela proceduren för tillredning kan kaliuminnehållet halveras. Proceduren omfattar:
Borttagning av skal.
Uppdelning av livsmedlet i små bitar.
Blötläggning och kokning i riklig mängd vatten.
Kokvattnet ska hällas ut. Detta gäller också för spad av konserverade grönsaker och frukt. Stekt och ugnsbakad mat och mat tillagad/värmd i mikrovågsugn behåller mycket kalium och bör undvikas. 
Potatis och grönsaker: skalas, delas i bitar och läggs i vatten över natten. Kokas i nytt, rikligt med, vatten.
Frusna grönsakblandningar har lägre kaliuminnehåll än råa grönsaker. Ytterligare minskning av kaliuminnehåll uppnås genom kokning i mycket vatten. 
Baljväxter: Blötlägges i vatten över natten. Vattnet byts före kokning och 1–2 gånger under kokningen.
Fisk och kött: Använd mest kokt kött. Köttet delas i mindre bitar som får dra i riklig mängd vatten, under tiden som köttet står och drar byts vattnet.
Kokning bör hållas vid kokpunkten för att behålla så mycket c-vitamin som möjligt. 

Kontrollera näringsdeklarationen på livsmedlet för att se kaliuminnehållet. Undvik saltersättningar. Många ersätter natriumklorid (vanligt bordssalt) med kaliumklorid. Saltfria örtblandningar och kryddor går bra. Begränsa intaget av livsmedel som innehåller mycket kalium, se nedan.

Annons
Annons

Livsmedel med högt kaliuminnehåll

En kost som är rik på fullkorn kan motverka kroniska sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Men fullkorn innehåller mycket kalium och rekommenderas därför inte för patienter med för mycket kalium i blodet. En kaliumfattig kost består i huvudsak av lite frukt och grönsaker. Sunda kostvanor är utgångspunkten och man ska inte vara för duktig. Det är ingen vinst att sänka kaliumnivån i blodet under rekommenderad nivå.

Några livsmedel med högt kaliuminnehåll:

  • Frukter: aprikos, banan, vindruvor, granatäpple, guava, kiwi, papaya, rabarber, äppeljuice, körsbär och torkad frukt som katrinplommon, russin, dadlar och fikon.
  • Grönsaker: sparris, bladsallad, spenat, blomkål, majs, purjolök, stjälkselleri, rotselleri, squash, pumpa, avokado, tomater (inklusive såser, juice, ketchup). Undvik: Grönkål, brysselkål och palsternacka
  • Andra livsmedel: kli, fullkorn, müsli, bönor, ärtor, linser, nötter, mjölk, mjölkprodukter, yoghurt, fisk, nötkött, choklad, färdiglagade såser, sportdrycker, lakrits, saltersättningar.

Livsmedel med lågt kaliuminnehåll

Man kan äta kaliumfattiga livsmedel regelbundet, men undvik stora portioner.

Några livsmedel med lågt kaliuminnehåll:

  • Frukter: ananas, äpplen, päron, vattenmelon, konserverad frukt, klementin, litchi, nektarin, druvjuice, krusbär, blåbär och lingon.
  • Grönsaker: minimorötter (frysta), grön paprika, inlagda rödbetor, konserverade gröna ärter, grönsaksblandningar kokta i mycket vatten.
  • Andra livsmedel: kyckling, kalkon, tonfisk, cervelatkorv, ägg, räkor, pasta, vitt ris, kaffe, te, cheddarost, keso.

Annons
Annons
Annons