Idrottsskador – Friidrott

Friidrott omfattar olika grenar som spänner över ett brett spektrum. Många grenar präglas av individuell explosiv aktivitet, andra av finslipad teknik. Andra grenar har en mer ”stillsam” prägel som konditionsidrott. Skadebilden blir naturligtvis bred då de grenar som omfattas av den gemensamma beteckningen i så hög grad skiljer sig åt.

Uppdaterad den: 2013-01-03
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vem är mest utsatt?

Mycket få barn skadas, men i tonåren ökar skadesiffrorna drastiskt. Det blir mer prestige, högre hastigheter och tekniska prestationskrav när man kommer upp på seniornivå och därmed också fler skador. Skadesiffrorna ligger kvar på samma nivå fram till 30-årsåldern för att därefter minska gradvis i åldersgrupperna över 30 år. Det är något fler män än kvinnor som skadar sig, ungefär i relationen 60–40.

Vilka skador är vanligast?

Ledskador utgör en majoritet, vilket är naturligt när man jämför skadetyperna med skadeorsakerna. De två vanligaste sätten att skada sig på är fall och akuta överbelastningar. Med akuta överbelastningar avses översträckning, sträckskador, vrickning av knät och så vidare.

Så mycket som 40 procent av skadorna inom friidrotten drabbar fotleden eller foten. En betydande andel av skadorna sitter också i höfter, lår och underben. När det gäller allvarlighetsgrad kan man fastslå att en majoritet av friidrottsskadorna inte är särskilt allvarliga.

Annons
Annons

Förebyggande åtgärder

  • Den tekniska utrustningen måste vara i gott skick.
  • Ordentligt märkta banor.
  • Löpbanor på säkert avstånd från publiken vid fartträning och tävlingar.
  • Respekt för reglerna är särskilt viktigt vid stafett och andra lopp med täta startfält.
  • Ordentligt säkerhetsavstånd från nedslagsfält för redskap i kastgrenar.
  • Gedigen avskärmning av kastområdet vid släggkastning.
  • Ordentlig vaddering på nedslagsplatsen vid höjdhopp.
  • Ordentligt krattad, mjuk grop vid längdhopp.
  • Undvik vassa och hårda föremål på löpbanor och på nedslagsfält.
  • Undvik utskjutande metall och trädelar mot löpbanor och nedslagsfält.
  • Välj säkra träningsområden när man måste träna utanför idrottsanläggningen, vilket är särskilt viktigt vid träning i en miljö med motortrafik.
  • Ordentlig uppvärmning och stretchning är a och o.
  • Man måste välja en svårighetsgrad och insats som stämmer överens med den egna tekniska utvecklingen.
  • Undvik explosiva och kraftfulla grenar när du inte är tillräckligt styrketränad.
  • Lägg stor vikt vid teknisk träning.
  • Trappa gradvis upp kraftinsatsen när tekniken är ordentligt inövad.
  • Ha adekvat första hjälpen.
  • Ha rätt första hjälpen-utrustning på plats.
  • Säkerställ en bra rehabilitering.

Relaterade tillstånd

  • Fotledsskada
  • Haglunds sjukdom
  • Hälsena - smärta
  • Hälsena – bristning
  • Seninflammation i underbenet
  • Meniskskada i knät
  • Främre korsbandsskada i knät
  • Bakre korsbandsskada i knät
  • Axelluxation
  • Slemsäcksinflammation vid lårets övre yttre utskott
  • Schlatters sjukdom
  • Hopparknä
  • Knäledsartros
  • Inflammation i popliteussena
  • Löparknä
  • Patellofemoralt smärtsyndrom
  • Inflammation i pes anserinus (gåsfoten)
  • Muskel- och sträckskador - för vårdpersonal
  • Näsblod - för vårdpersonal

Annons
Annons
Annons