Fråga doktorn

Fråga   Vikt & kost

Styrketräning versus promenader

Hej! En sak som jag har undrat över, eftersom jag har hört olika information om detta, är vilken träningsform som är den bästa i fettförbränningssyfte? Det jag har hört är att styrketräning är bra, då den ökar fettförbränningen och man får högre "efterförbränning". Men när jag pratade med en gyminstruktör och sa att jag skulle gå ner i vikt, rekommenderade han att jag skulle gå promenader eftersom det, enligt honom, förbränner mer. Vilket är det rätta? Det jag är "rädd" för när det gäller styrketräning är att man omvandlar fettet till muskler, vilket isåfall skulle innebära att man inte minskar i omfång eller vikt. Stämmer det? Mvh, Johanna

Svar:

Hej Johanna!

Man kan säga att den information du har fått om fettförbränning stämmer båda två. Det bästa sättet för att öka energiförbrukningen och fettförbränningen är egentligen att både styrketräna och konditionsträna, där konditionsträningen gärna kan vara både låg- och högintensiv.

När du styrketränar ökar du muskelmassan och med ökad muskelmassa ökar du också kroppens totala energiförbrukning. Jämför kvinnor och män. Män har ett högre energibehov än kvinnor till följd av att de har en större andel muskler. Men en riktigt vältränad kvinna har högre energiåtgång än en otränad äldre man. Med en starkare kropp ökar alltså det totala behovet av energi, vilket är bra både för att gå ner i vikt och - inte minst - för att behålla vikten efter viktnedgång. Styrketräning ger en fastare kropp men det är inte fettet som blir fastare, det är ökad muskelmassa. Du behöver inte vara rädd för att få stora svällande muskler, det kräver många års hård träning med tunga vikter.

Med konditionsträning på lågintensiv nivå, t ex promenader, utnyttjar kroppen i hög grad fett som bränsle framför kolhydrater. Det är därför många ger rådet att träna lågintensivt för bästa fettförbränning. Lågintensiv träning ska då helst utföras under lite längre tid för att ge bra verkan på fettförbränningen, minst en timme. Med konditionsträning på högre nivå förbrukas fler kalorier per minut än under lågintensiv träning. En halvtimmes löpning kräver mer energi än en halvtimmes promenad. Med lite tuffare konditionsträning förbättrar vi också konditionen och även kroppens förmåga att utnyttja fett som bränsle under träning (förutsatt att vi inte tillför kolhydrater under träningspasset). Därför är det bra att variera mellan hög- och lågintensiv konditionsträning.

Man ska också komma ihåg att den bästa träningen är den som blir av! Det gäller att hitta en träningsform som man trivs med. Att lägga upp ett träningsprogram som man bara orkar följa ett par veckor är det ingen mening med. Lycka till med din träning!

Vänliga hälsningar,

Viveca Annell
Dietist Netdoktor Övervikt

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
MAGSÄCKSPROBLEM

2014-08-13 | 11:06

av Sofia Antonsson

Strålskadad tarm

2011-07-31 | 13:22

av Mona Hallin

kan inte gå ner mer i vikt

2011-07-8 | 21:58

av Mona Hallin

Ung och matmissbrukare

2011-05-8 | 19:16

av Viveca Annell

Gastric Bypass och Vitaminer

2011-03-29 | 22:25

av Mona Hallin

Problem med viktnedgång efter graviditet.

2011-03-2 | 21:48

av Viveca Annell

Gått ner 12 kilo men hur fortsätter jag?

2011-02-15 | 21:34

av Mona Hallin

Övervikt -Gastric Bypass

2011-01-6 | 20:28

av Jacob Freedman

Behandlingshem för övervikt?

2010-10-14 | 16:32

av Mona Hallin

Vill gå ner i vikt men lyckas inte.....

2010-09-21 | 08:11

av Viveca Annell

Hålla vikten efter diet.

2010-08-18 | 14:53

av Mona Hallin

viktminskning och Hypotyreos

2010-07-27 | 10:38

av Viveca Annell

Äter inte grönskaer

2010-06-21 | 21:12

av Mona Hallin

Matberoende

2010-05-4 | 12:22

av Mona Hallin

Viktminskning - Metoder

2010-04-20 | 16:58

av Viveca Annell


Annons
Annons
Annons
Annons