Forum Träning och motion


Ryggsmärta vid löpning!

Hej, se nedan - stort tack på förhand! Bakgrund: - längd = 178cm, vikt = 75 kg - 32 år man, som senaste två åren: - springer ca 2 dagar /vecka (normalt 9km/tur) - styrketränar ca 2 dagar/vecka (minst 1 timme/gång) ...slutat snusa för ett år sedan men rökt enstaka gånger sedan dess. Försöker lägga av helt. Även fast jag på senare år tränar mycket så har jag ingen superkropp eller superkondition (ännu). Symtom: Känner smärta och stelhet på ett koncentrerat område precis ovanför rumpa (svanskota?), precis i mitten. Smärtan beter sig olik, liten till större, från löptur till löptur men den finns alltid där. Det gör inte superont och ofta är det en kombination av smärta och stelhet som kommer så fort jag börjar springa och som känns relativt konstant genom hela löparrundan. Jag kan näst intill alltid fortsätta springa med smärtan även om inte i så fort tempo som jag skulle vilja. Jag är högst osäker på om ökad löpning leder till mer el. mindre smärta även om jag tycks ana att det kanske till och med blir snäppet värre desto mer jag springer. Det som däremot är tydligt är att så fort jag kommer till en uppförsbacke ökar smärtan/stelheten direkt och avtar när det är klart. Vice versa minskar smärtan/stelheten så fort en nedförsbacke kommer. Ett knep som jag märkt, för att tillfälligt minska smärtan/stelheten, är att under några meter vända sig om och springa baklänges. Nu undrar jag om ni vet vad detta är, vad det beror på och hur jag bör gå tillväga framöver - om det går att lösa? Stort tack /Martin

Du kan ha en överrörlighet på detta ställe som följd av att du gjort något "tungt" eller liknande. Man ska isåfall akta sig för att svanka för mycket utan försöka få ryggraden så rak som möjligt. Rak i ryggen men in lite med stjärten när du springer. Testa så märker du om det blir bättre. Jag är ju nästan anti till att slösa bort dyrbar energi på alltför mycket träning. Kan inte se vitsen med det. Jag skulle nöja mig med att springa lite, cykla lite, åka lite skidor eller vad det nu kan vara. Slit inte ut en ung och frisk kropp i onödan och ha inga krav på att du ska få en viss kropp är mitt råd. Lycka till.


Tack för svar, snabb fråga bara: Vad arbetar du med - ngt som relaterar till ämnet (läkare etc)? Lättare att bedöma nivån på svaret om jag vet detta. Vitsen är enkel - älskar numer att springa och träna =). Enligt min mening så tränar jag däremot inte för mycket. Gör det för mitt hjärta och min hjärna som jag tror mår mycket bättre i dagsläget än tidigare. Hur som helst, ska testa din rekommendation med ryggen nästa gång jag springer. Håller tummarna för att det kanske hjälper. Tack!


Hej, Jag fick dessa råd själv av en sjukgymnast och dom funkade. Tror det var rätt vanligt. Hoppas det går bra. Det här med att träna lagomt eller för mycket talar förmodligen kroppen om för en. Och bevisligen kan vi ju nästan springa hur långt som helst:-)


Hej! Ser att det är ca 2 månader sedan du ställde frågan och jag hoppas att problemet löst sig för dig, annars har jag ett förslag som du kanske vill testa. Själv har jag haft samma problem tidigare i mitt liv då jag sysslade med idrott på elitnivå och det orsakades av en för kort höftböjare för min del....se till att strecha denna ordentligt för att bli av med besvären... Vill dock påstå att svar på en sådan här sida aldrig kan konkurera med ett uppsökande hos en sjukgymnast/idrottsläkare så du tänker på det. Lycka till med springandet!


Tack Knege....kan tänka mig att du är inne på rätt spår! Har varit hos naprapat som trodde samma sak och jag försöker strecha mer och mer, särskilt denna muskel. Känner inte av lika mycket när jag springer längre även om ryggproblem uppstår vid andra övningar numer =). Håller med - ska söka upp sjukgymnast. Tack för svar! /Martin

Annons
Annons
Annons