Forum Träning och motion


Råd vid nystart

Jag har av en massa anledningar mått dåligt senaste året (bla tinnitus och uppbrott mm), men är nu peppad att ta tag i mina motions- och kostvanor. Behöver verkligen detta, då jag ofta är trött och hängig, jag har börjat lägga på mig ett par kilon, mitt hår inte är sig likt och jag har jättefet hy i ansiktet, problem med magen, tilltagen mensverk senaste månaden (har just nu en släng av magkatarr), till och från problem med sömnen. Jag lever inte ett stressigt liv, och får hjälp att reda upp allt hos psykolog. Jag är mycket social och har många vänner, mår i övrigt alltså bra! Men det här med maten tycker jag är svårt. Har varit dålig på att äta ordentligt senaste tiden, väntat för länge med att äta och hoppat över mål, för att jag inte orkat helt enkelt. Säkert därför jag gått upp i vikt. Kämpar med mitt sockerberoende eftersom jag älskar socker, men låter bli i så stor utsträckning jag kan. Har nappat på GI-trenden genom att dra ner ordentligt på kolhydraterna och äter bara fiberrikt bröd (inget vitt bröd) och små portioner pasta/potatis/ris. Tycker att jag äter nyttiga måltider med få halvfabrikat, sällan skräpmat. Träningen är det si och så med. Har som mål att promenera (oftast med stavar) 30-60 min om dagen och går på pilates en gång i veckan. Har svårt att hitta träningsformer som jag gillar då alla pass har hög musik och gymmen får mig att vilja spy på all kroppsfixering. Friluftsliv är min melodi. Gärna längdskidor på vintern, men det blir i perioder. Jag är 30 år, 154 cm lång och väger just nu 52 kg (det är väl normalt, men valkarna kring magen har inte kommit för att stanna!) 49-50 är min idealvikt. Så, vad är era goda rår till mig, hur bör jag äta och träna, och vilka näringsämnen kan jag sakna? Det finns ju en djungel av teorier där ute... :) Med vänlig hälsning!

Annons
Annons
Annons