Forum Träning och motion


Måste ha hjälp att gå ner i vikt

Hej!
Jag har varit överviktig sedan jag gick på gymnasiet skulle jag vilja säga. Tyckte själv att jag var tjock när jag va 14 år också, men när jag nu tittar på bilder ser jag att jag ju inte var det. Idag väger jag däremot 110 kilo till mina 176 cm, jag har ingen kondition alls och orkar knappt springa till bussen. Har aldrig tränat, har tyckt allt jag har testat på är tråkigt. Ärfantasilös i köket och det blir ofta samma saker - pasta med olika grytor/såser, pannkakor, korv mm. Inte nyttigt alltså. Är sockerberoende och äter choklad eller chips varje dag. Älskar vitt bröd och kan klämma sex mackor på rad utan problem.
Mår så dåligt och det enda jag kan tä'nka på är hur alla andra ser ut och hur ful och tjock jag är. Jag är över 25 år och har aldrig haft en kille, vilket jag är säker beror på min dåliga självkänsla och att jag tycker att jag är så äcklig. Vem vill ha nån som inte ens står ut med eller kan ta hand om sig själv?
Tänker varje söndag "imorgon" men sedan kommer måndagen och jag deppar ihop på jobbet och äter en delicatoboll. Sedan fortsätter det så. Har funderat på att söka till Biggest Loser men kan inte vara ledig så länge från jobbet, plus att jag tror att jag skulle gå upp allting lika snabbt igen när jag kom hem.
Såg på tv3:s hemsida att "Du är vad du äter" kommer tillbaka och det känns mer som någonting för mig. Har en bekant som var på castingintervju och tydligen är det bara 5 eller 6 inspelningsdagar under en period på två månader, vilket man ju kan fixa med jobbet om det skulle vara så. Tänker att detta är bättre för mig, där får man coachning av Annika Sjöö, man är på hemmaplan, man jobbar fortfarande och lever liksom sitt vanliga liv men får hjälpen man behöver. kanske att det är sparken i rumpan jag behöver, som är lättare att "hålla" efteråt..?
Vad tror ni? Vad ska jag göra med mitt liv? Orkar inte må så här längre. Vill kunna g¨å ut utan att bara titta på andra tjejers kroppar och tänka hur mycket finare de är.

Tjena consolidate!
 
Ja, att vara fet är inget kul, inte bara att man kan jämnföra sig själv med andra smala, men att det itne är acceptabelt att vara fet i samhället.
Först och främst bör du ta reda på varför du är tjock, dvs vilken typ av ätare du är.
Kolla här: http://www.bbc.co.uk/guides/z2csfg8
enkel måttstock.
Det finns dem som äter pga känslomässiga själ/depression, ångest, ect. Det finns alltså fyra typer av överätare och alla har en typ av diet.
DU ska tänka så har i början, att all träning är bra träning. ju mer träning du kan göra, desto bättre är det. Men det är viktigt att du orkar mentalt. Fysiskt så kan du det om du inte har ett handikapp av något slag då finns det ändå tränings tips.
Jag är 187 och väger 150kg. Jag tränar en hel del (dock har jag tagit en paus i det pga dålig motivation), jag fann att styrkelyftning var min grej, inte att bli muskelbyggare, men som en träning då 1 man bygger upp sin svaga muskelatur så man orkar mer, samt att det är bra cardio träning, något vi tjockisar behöver.
Något smala/vältränade människor inte förstår är också att det kommer att kosta, pengar, tid och energi att gå ned.
Du behöver att par bra skor som du kan ha när du går ut på promenader med bra dämpning. 1200-1600 har jag asics men det finns billigare nikes som skall vara bra. ta reda på vilka du vill ha.
Mat: istället för potatis som omvandlas till socker när det kommer i kroppen ät sallad. Kött och sallad är bra. Om du kan skippa bröd. 
 
Vill du lära dig hur du skall äta. gör så här. 
Skaffa dig en våg, där du kan väga mat i. på clasohlson kan du köpa en billig och bra våg för en en billig penning.
http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ksv%C3%A5g/Pr342597001
Analogt är bra för dom digitala är oftast importerade med andra måttenheter och i regel ganska dåliga dvs dom rkashar ect.
 
Jag skrev in de uppgifter du angav om dig själv och detta är den information du skall försöka följa så gott du bara kan.
 
Ditt dagliga kaloribehov är 2280 kilokalorier och är ett ungefärligt riktvärde för hur mycket energi du förbrukar under en dag. Vill du gå ner i vikt? Om du minskar intaget med 500 kcal till 1560 kcal/dag kan du gå ner 0,5 kilo per vecka. 
Det är alltså viktigt att du äter mat som håller dig mätt längre. dvs långsamma kolhydrater "grönsaker". grönsaker har så låga kalori antal att det är poänglöst att räkna. 1 kilo sallad är runt 200 kalorier. 1 kilo mat. :P Upptäck en massa goa kryddor på vägen gärna så naturligt du bara kan. paleo kan du ju sniffa på.
Därav skall du räkna ut vad du äter genom att väga det, kolla på förpackningen. 
Du kan också använda fatsecret.se som referens om hur mycket 100 gr av någon vara är i kalorier. men det är inte alltid 100% men funkar bra som måttstock.
Anledningen till att du skall räkna kalorier de första 1-3 månaderna är inte först och främst för att du skall veta vad saker och ting innehåller utan det ändrar din hjärnas tankesätt och du blir medveten på ett annat plan, ganska ballt och enkelt. 
När du får socker sug, så är du hungrig. Så istället för att äta något skräp, ät en grym macka med grönsaker skinka och ost. eller nyttig mat helt enkelt.
Och självklart så är det ok att äta godis. men testa att istället för att äta en stor bit, ta en liten bit. Det brukar oftast räcka. 
Gå till läkaren och begär att dom ska ta alla möjliga blod prov och sänkor för att se att dina värden ligger rätt till så du inte har brister av någonting. Har du brister så kan du börja käka dom. Kan hjälpa med humör och motivation.
Träningstips:
Gå ut och börja gå i minst 45 min, 22.5 fram och sen hem igen. Så raskt du bara kan. Öka när du känner at du kan/vill. Gör detta så ofta. Gärna innan frukost. Men Sålänge du gör det, är det fortfarande bättre än att inte göra det.
Cykla, tär inte på kroppen på samma sätt som de flesta träningsformerna gör om man är överviktig. JU längre du cyklar desto bättre. 3 mil=1200kalorier förbrända. 
Kolla youtube
https://www.youtube.com/watch?v=fcN37TxBE_s
den är bra, gör alla du kan, försök med dom du inte kan och kan du inte dom skippa dem.
Tänk också på att om du när du sover så förbränner du nästan 1700kalorier. 
Tänk också många bäckar små när du tränar. Olika saker du medvetet gör för att träna förbränner du mer på. 
Att stryke träna lite med vikter innan du går promenad ökar din förbränner otroligt mycket så att du förbränner upp till 8 timmar efter du tränat.
Samt skit i dom smala brudarna, dom är så underviktiga att deras hjärna endas är nervtrådar. Då hjärnan är det fetast organ  i kroppen och omsätter runt 60% fett. ;P
Skit i att jämnföra dig med andra, för andra skiter i dig. Verkligen dom gör det. Tänk istället på vad som är bra för dig och skit i alla andra neggos där ute. Hitta ditt fuck it mode. Du är 25 snart 26 hur längre ska du tillåta dig själv vara slav under andrars snea och perversa åsikter. Skit i folk och ta hand om dig själv istället!
Tänk också på att inte straffa dig själv om/när du misslyckas, det är en del av att lära dig din nya livstil.
Nu har du fått lite tips här så jag hoppas du kör igång. HEJA HEJA!!! :D 


Jag har haft problem med övervikt och har vänt mig till specialister för att få hjälp. Jag har testat alla möjliga dieter och levde efter att räkna kalorier och träna aktivt. Hände ingenting. 
Jag har problem med sköldkörtel och binjurar (syns ej på vårdcentralens prover så blir behandlad av läkare i USA bland annat, då de kommit längre där än i Sverige). 
Jag började med tillskott för binjurar och sköldkörtel samt strikt Paleo-kost. Dvs. inget gluten, vitt socker, vete, majs, potatis, ris, komjölk. Jag äter mycket protein (kött) samt grönsaker och frukt. Jag har tappat massor i vikt de senaste två åren. Jag räknar inte längre kalorier, vilket känns riktigt skönt. Jag motionerar inte aktivt. Förmodligen äter jag mer än vad jag "ska" i kaloriintag men jag har ändå gått ner 15kg på två år. Mitt sockersug är borta. Jag har haft sockerberoende sedan barnsben. 
Så om inget fungerar för dig, skit i alla råd om att räkna kalorier, träna X antal ggr per vecka etc. Kolla dina värden istället och gör det hos en naturterapeut el likn som vet hur kroppen fungerar och hur prover ska tas. Skit i vårdcentralen och västerländsk kostrådgivning och medicin. Hör av dig om du vill ha mer konkreta tips och vägledning framåt. 


Jag har problem med vikten trots att jag tränar och att jag äter sunt, Paleo, inget gluten och laktos, mycket grönt dessutom, kan det vara åldern, jag är 47 år, andra ser mig som normalviktig men när jag ser mig själs så ser jag väldigt stor ut (enligt mitt tycke) jag dricker i och för sig vin några gånger i veckan, tror ni att det gör så at jag förhindrar att gå ner i vikt??


har varit hos läkare i 2 år nu, och jag är frisk som en nötkärna enligt dom. har tagit biopsier, kamera  där bak och från mun också alla tänkbara prover. Tipset är att gå ned i vikt enligt vårdcentralen. Sen löser sig allt det andra. 
Dvs inga prover visar på att jag har ibs, ibd, sköldkörtelproblem, binjurar ect. Utan jag är frisk. Ändå är jag så uppsvälld mest på höger sida (ungefär en 10-15 cm sväller jag upp) så pass mycket att jag knappt kan andas och känns som jag skall explodera, har testat vegitariansk kost, enbart vätskediet, lchf, inte äta vitt, mjöl, bröd ect. inget hjälper. så fort jag äter, sväller jag upp, förmodligen så har min nuvarande migrän med magen att göra också. 
Men när jag tränade, 3 mil veckan på  cykel, sen 20 min styrketräning och 30 min cardo träning varje dag, samt levde på 1200 kalorier om dagen, gick jag ned 14 kg på 6 månader. 
Sen tog en barndomskamrat livet av sig och jag tappade all motivation :/ Nu är det bara att gå tillbaka där man var. 
Min medicinska del, är den att jag intalar mig själv att mina medicinska besvär är påhitt. Eftersom jag är frisk enligt alla proverna och läkarna, samt att jag har inte råd att hela tiden gå till läkare som inte är kompetent nog att göra sitt jobb gång på gång. Så kör hårt så länge man kan. Så länge man äter en massa skit, och sitter på arlset för mycket, så går man upp. energi in energi ut.
Amanda69 http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt

Annons
Annons
Annons